בית פוריכ, זעתרה (תפוח), חווארה, יום ה’ 18.12.08, בוקר
הרבה שינויים עברו מאז המשמרת האחרונה שלנו במקום ולא כולם לטובה.
6:40– הכניסה למרדה פתוחה. לזיתא כרגיל סגור בערמות העפר ואבנים.
6:45 – מחסום זעתרה
ממערב אין מכוניות. מחווארה רק מסלול אחד פתוח ו-3 חיילים בלבד אבל אין מכוניות בהמתנה והבדיקה מהירה. גם העמדה מעל הכיכר מאויישת. בעזיבתנו הצטבר תור של 8 מכוניות. 7:00 – ג'יפ משמר הגבול בכניסה לביתא.
מחסום חווארה
שתינו מגיעות בפעם הראשונה למחסום במתכונתו החדשה.
ליד תחנת האוטובוס של המתנחלים הוצב מגדל השמירה שהיה במחסום והוא מאויש.ממגרש החנייה סולקו כל הדוכנים ואנחנו רואות רק את עגלת הקפה עם הילדים. הכניסה לשכם פתוחה ולא מאוישת אבל קוביות בטון מאלצות את האוטובוסים לתמרן כדי לעבור. מעט מאוד מכוניות נכנסות. ביציאה בודקים אישורים, דורשים מהנוסעים לרדת, פותחים את תא המטען ומדי פעם בודקת הכלבנית את הרכב. מכונית עומדת בצד והחיילים טוענים שהנהג לא מוכן לעבור בדיקה. כאשר שאלנו אותו מה קרה הוא אמר שהוא דתי ולכן ביקש לכסות את המושבים לפני שמכניסים את הכלב. יש לו קרטונים לכך. בתחילה אמר המפקד שעם מושבים מכוסים הכלב לא יכול לבדוק. הכלבנית אמרה שזה בסדר ואפילו הציעה לנהג מגבת לכיסוי. כך נפתרה הבעיה הביטחונית הקשה. יש לציין שהפלסטיני דיבר עברית ולא היתה כל בעיית תקשורת. היה צריך רק קצת רצון טוב.
היות והיינו פעם ראשונה במקום לא הבנו בדיוק את עניין הכניסה החופשית. המת"ק הסביר שמותר לכל אחד להיכנס אבל לצאת אפשר רק עם אישור. הוא אמר שיש שלט שמסביר את זה בערבית והוא עצמו כתב אותו. אנחנו לא ראינו שלט וחזרנו לבדוק. אכן, ראינו שאריות של נייר דבק על אחד ממחסומי הפלסטיק במקום אבל השלט לא נראה.
במעבר הולכי הרגל מעטים מאוד יוצאים משכם. המפקד מוכן לדבר איתנו אבל מבקש להרחיק אותנו. כאשר אנחנו עומדות במקום שלא נראה לו ואומרות שממקום אחר קשה לראות הוא מפנה אותנו לקרוסלות של הנכנסים לשכם ואומר שאנחנו יכולות לעבור משם לצד השני לראות. לשאלתנו איך נחזור הוא מזמין אותנו לעבור דרך המחסום. ואכן, עשינו את זה.
בצד השני יש דוכני קפה ואפילו ברזייה. בחזרה במסלול ההומניטרי לא היה תור והתקבלנו בטבעיות רבה, כאילו אנחנו עוברות שם כל יום. בינתיים הגיע סרן מהמת"ק וג'יפ של משמר הגבול המבריח את הילדים עם דוכן הקפה שלהם. כאשר הם מעמידים אותו מעבר לכביש החיילים מגיעים גם לשם ומגרשים אותם. (תמונה מצורפת).
7:50 – מחסום עוורתא
במחסום החדש שהועבר צמוד לציר מדיסון יש תור של 10 מכוניות משכם. החייל במקום אומר שהם אינם צריכים אישור ליציאה אבל הוא בודק אותם. לא הבנו מה הוא בודק אבל המתנה בתור יש!! 8:00 – בית פוריכ – טוב לראות את המחסום הפתוח ועצוב לראות את השער החדש שהבנו שהוא נסגר בלילה. 2 חיילים נמצאים במקום אבל מעבר המכוניות חופשי.
8:15 – בחזרה למחסום חווארה למסור לבעלי הדוכנים שנשים ממחסום ווטש מנסות לטפל בעניין הדוכנים.ג'יפ משטרה כחולה עומד במגרש החנייה, בודק תעודות ומחפש עבריינים. לא רצו לדבר איתנו. 8:50 – בחזרה בזעתרה – המעבר ריק מכל הצדדים.
חווארה העיר והמחסום
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום חווארה הוא מחסום פנימי מדרום לעיר שכם, בצומת הכבישים 60 ו-5077 (בין ההתנחלויות ברכה ואיתמר). מחסום זה היה אחד מארבעת מחסומים הקבועים שסגרו על שכם (מחסומי בית פוריכ ועוורתא ממזרח ומחסום בית איבא ממערב). זה היה מחסום להולכי רגל בלבד. כמתנדבות מחסום ווטש, צפינו יום יום במהלך שתי משמרות, בוקר וצהרים, באלפי הפלסטינים היוצאים משכם ומחכים שעות בתורים כדי להגיע לכל מקום אחר בגדה, מהעבר השני לשל המחסום ניתן היה להגיע ליעד רק בתחבורה ציבורית.
בתחילת חודש יוני 2009, במסגרת הקלות על תנועת הפלסטינים בגדה נפתח המחסום לתנועת כלי רכב. המעבר היה חופשי, עם נוכחות צבאית במגדל השמירה ומדי פעם נעשות בדיקות של רכבים.לאחר פלישת החמאס והטבח בשמחת תורה ב 7.10.23 המחסום נסגר לתנועת פלסטינים
העיירה חווארה שוכנת בנפת שכם בשטח C; היא ממוקמת כ-8 ק"מ מדרום לשכם, ברום של 525 מטר מעל פני הים. תושבי העיירה (כ-7,000 ב-2017) הם מוסלמים, אך השם 'חווארה' משמר כנראה את השם חורון, אזור שהיה נפה שומרונית בימי עזרא ונחמיה. בסמוך לחווארה נמצאות ההתנחלויות הר ברכה, יצהר, איתמר, וכן המאחז גבעת רונן ומאחזים נוספים. בסמוך לעיירה ממוקמת חורבת אבו איסמאעיל, הלא הוא אברהם אבי ישמעאל (דוח מקאמים בגדה המערבית, עמ' 25-28). בתי ספר בחווארה משמשים כבתי ספר אזוריים לכפרי הסביבה, וכביש 60 המהווה עורק התחבורה העיקרי אל יישובי גב ההר עובר בעיירה. כביש "עוקף חווארה" הנסלל מאז 2021 מיועד להחליף את התוואי הנוכחי שעובר בלב העיירה. מסלול הכביש מתחיל בצומת תפוח (כביש חוצה שומרון) ועובר מזרחית לעיירה. הוא מיועד לשרת את היישובים יצהר והר ברכה שמצפון לעיירה ואת יישובי צפון השומרון.
מאז האינתיפאדה הראשונה יש חיכוכים קשים בין המתנחלים באזור ותושבי העיירה והכפרים הסמוכים. המתנחלים עוקרים עצי זית, משתלטים על אדמות מדינה ואדמות פרטיות של פלסטינים ויוזמים התקפות אלימות ופעולות "תג מחיר" בכפרים ובעיירה. במקרים רבים מיידים תושבים אבנים לעבר רכבי יהודים או כוחות צה"ל, והיו כמה ניסיונות ירי ואף ניסיון לינץ' במתנחלים החולפים ברכביהם בעיירה.
ב-26 בפברואר 2023 תקפו כ-400 מתנחלים את תושבי העיירה במשך 5 שעות והעלו באש רכוש, כגון בתים ומכוניות. הפרעות התרחשו בתגובה לפיגוע ירי שהתרחש באותו יום בעיירה, שבו רצח מחבל פלסטיני שני יהודים תושבי הר ברכה. עשרות מתושבי העיירה נמלטו מבתיהם כדי להינצל מהאש. פלסטיני אחד נורה למוות ועשרות נפצעו, בעיקר משאיפת עשן. גדוד מילואים וצוותי מג"ב שהיו מוצבים בעיירה לא מנעו את ההצתות וחילצו משפחות פלסטיניות מבתיהן רק לאחר שהוצתו. 6 מתנחלים נעצרו ושוחררו כעבור יום. השר האוצר סמוטריץ' הצהיר כי "מדינת ישראל צריכה למחוק את חווארה". מנגד – ארגוני שמאל ומרכז ארגנו הפגנות סולידריות ופעולות תמיכה בתושבי חווארה.
חווארה המשיכה להיות בכותרות בכל החודשים שאחרי: פוגרומים של המתנחלים, פיגועים של פלסטינים וחוזר חלילה, נוכחות מסיבית של הצבא בעיירה, ועוצר דה פקטו של המסחר והחיים במרכז העיר. ב-5.10.23 התרחש פיגוע ירי ללא נפגעים בצומת עינאבוס הסמוך לחווארה, ובעקבותיו הקים ח"כ צבי סוכות במרכז חווארה עוד באותו ערב סוכה, ומאות מתנחלים מגובים בצבא רב חסמו את הכביש הראשי וקיימו בלב העיירה תפילות כל הלילה ולמחרת. בשבת 7.10.23 החלה מלחמת "חרבות ברזל" בהתקפה של חמאס על יישובי עוטף עזה מול נוכחות דלה של צה"ל. ביקורת רבה ניתכה על הוצאת כוחות צבא מאזור עוטף עזה והצבתם בגדה, ובאזור חווארה והשומרון בפרט, כמגן למתנחלים המשתלטים ומתפרעים.
ב-12.11.23 נפתח קטע ראשון של כביש עוקף חווארה המיועד לתנועת ישראלים בלבד. כך יכולים המתנחלים לעקוף הכביש החוצה את מרכז חווארה, שהוא העורק המרכזי לתנועה מאזור שכם לרמאללה ולדרום הגדה. לצורך הקמת הכביש הפקיע המינהל האזרחי 406 דונם של אדמות פרטיות של פלסטינים מהכפרים הסמוכים. המתנחלים כרגע אינם מסתפקים בכך, ודורשים לנסוע גם דרך חווארה עצמה כדי להפגין נוכחות ושליטה.
(עדכון נובמבר 2023)
Shoshi AnbarMay-18-2025חווארה: הבתים הישנים בשטח סי
-
מחסום בית פוריכּ
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום בית פוריכּ
אחד משלושה המחסומים שסגרו על העיר שכם - בית פוריכ ממזרח, חווארה מדרום, בית איבא ממערב.
המחסום ממוקם בצומת הכבישים 557 (כביש אפרטהייד האסור בנסיעה לפלסטינים), המוביל להתנחלויות איתמר ואלון מורה ולכביש 5487.
המחסום הוקם ב-2001 להולכי רגל ולרכבים; שעות הפתיחה היו קצרות והמעבר היה אטי ובעייתי מאוד. לכאורה המחסום נועד לפקח על התנועה של תושבי בית פוריכּ ובית דג'ן, בהיותו הפתח היחידי אל מחוץ לכפריהם.
מאז מאי 2009 המחסום פועל 24 שעות ביממה, הנוכחות הצבאית מצומצמת, רכבים יכולים לעבור בו ללא בדיקות, למעט בדיקות אקראיות. (עודכן באפריל 2010)
-
מחסום זעתרה (צומת תפוח)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום פנימי בלב הגדה, בצומת כביש 60 וכביש 505 (חוצה שומרון), ממזרח להתנחלות תפוח.
מחסום זה הוא "הגבול" שסימן צה"ל בין צפון הגדה לדרומה, בהתאם למדיניות הבידול בין שני חלקי הגדה שהונהגה מאז דצמבר 2005. במחסום עוברים כלי רכב והולכי רגל המחליפים רכב בצומת.במחסום זעתרה מסלולים נפרדים לישראלים ולפלסטינים. במסלול לישראלים אין בודקים ומסלול לפלסטינים בודקים. התור מתארך ומתקצר חליפות. המחסום, הפתוח 24 שעות ביממה, מאויש חלקית על-ידי הצבא. בדיקת העוברים במחסום נעשית באופן אקראי.
Ronit Dahan-RamatiJun-9-2026זעתרה (צומת תפוח). דגל המקדש מעל תחנה
-