עזון עתמה, יום ב’ 16.1.12, בוקר
לצערנו איננו יכולות לדווח שחל כל שינוי לטובה במחסום עזון עתמה.
06:20 אנו חונות מול המחסום ורואות מספר רב של מדורות קטנות וסביבן מתחממים הפועלים שכבר עברו את המחסום ומחכים להסעות למקומות העבודה שלהם בהתנחלויות בסביבה.
קשה לראות במדויק כמה אנשים נדחקים ומצטופפים בתור.לפחות כ50 ואולי יותר. הם נדחקים על הקרוסלה ולעיתים היא נעצרת בגלל הלחץ. החיילים מאפשרים לכ 8 אנשים לעבור כל פעם .
בביתן הבידוק שתי מ.צ. בודקות התעודות אך רק מחשב אחד עובד לכן הרישום הוא ידני בעמדה זו, דבר הגורם כמובן לעיכוב. אחרי בדיקת התעודות על הנבדק לחזור דרך השער ולהביא את חפציו לבדיקה אצל מ.צ. העובדת על שולחן בחוץ ובזריזות רבה בודקת את השקיות, צידניות ותיקים.
06:40 התור אינו מתקצר כי כל הזמן מגיעים עוד אנשים. קר מאד. אדם אחד מספר לנו שאתמול מישהו נפצע בכביש וגם שמישהו לקה בליבו ונלקח באמבולנס מהתור.
התור צפוף מאד ויש לחץ רב ככל שהשעה מתקרבת ל 07:00 יש בתור כ 70 אנשים. קשה מאד להעריך כמה אנשים יש בדיוק אך יש אנשים שאומרים שמחכים משעה 03:30 ורק עכשיו עוברים.
חלק מהעוברים על ידינו כועסים עלינו שאיננו עוזרות יותר. חלק מבקש שיפתחו עוד עמדת בידוק דבר שיקצר את התור.
חבר ותיק של דליה מהכפר ואדי א ראשה ליד אלפי מנשה מוסר לה ד'ש. מספר שהשנה לא אפשרו להם למסוק את הזיתים ולכן עליו לבא לכאן לחפש פרנסה למשפחתו.
07:15 עדין מתוספים לתור ולא נראה שהלחץ מתמעט.
מעט מאד נשים עוברות. הן באות ישר לשער והחיילים מכניסים אותן ללא תור.
מורים מגיעים והם עוברים ללא בדיקת תעודות או תיקים לתוך הכפר.
07:30 התור קצת יותר דליל ופחות אנשים מגיעים אך עדין יש כ 50 ממתינים.
קר נורא,קור החודר לעצמות. אחה'צ, כשיחזרו מעבודתם יצטרכו שוב לעבור זאת.
אני מרגישה אשמה לעזוב את המקום המייאש הזה ולחזור לביתי אך חוץ מלהיות שם אינני יודעת מה אפשר לעשות.
07:45 עוזבות
עזון-עתמה
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
כפר פלסטיני בן כ-1,800 תושבים. ההתנחלות שערי תקווה הוקמה על אדמותיו בצמוד אליו, וההתנחלות אורנית הוקמה על אדמותיו החקלאיות. עד 2013 עברה גדר ההפרדה בתוך הכפר ומחסום מאויש על ידי הצבא איפשר לתושבים לעבור מצד לצד. ב-2014 החלו להחליף את הגדר של מובלעת אלקנה בחומה אימתנית סביב הכפר עזון-עתמה ואדמותיו, שניתקה את התושבים מאדמות וחממות פרטיות רבות ליד אורנית וכפר קאסם. בחומה נפתח "שער אורנית 1474", שנפתח 3 פעמים ביום עבור החקלאים. בשנים 2016 -2018 הצבא סגר ופתח באופן שרירותי את השער מדי כמה חודשים, כשהוא מאלץ את החקלאים לעבור, רובם ברגל, דרך שער כמעט לא נגיש הנמצא 3 ק"מ צפונה, בית אמין,1447 או בשער צפוני יותר ע 1419, מול נירית. משם עליהם לחזור כ-8 ק"מ לאדמותיהם שבדרום כדי לעבדן.... ב-2018 נפל דבר, וחקלאי עזון עתמה, שהחממות שלהם ממש מעבר לשער אורנית, התבשרו שהוא לא ייפתח יותר לעולם (מלבד בעונת המסיק). הסיבה: הצבא חושד/טוען שנגנבו ממנו צינורות ברזל שהיו בצדו המזרחי של השער. וכך הוטל עונש קולקטיבי על כל תושבי הכפר, הנאלצים לכתת רגליהם לשערים מרוחקים הנפתחים 2-3 פעמים ביום לפרקי זמן של 15 דקות.
מעודכן ליוני 2021
Apr-11-2019עזון: הכניסה הראשית לכפר עזון: חסומה כבר מספר שבועות
-