אבו דיס, קונטיינר (ואדי נאר), ראס אבו סביטאן (מעבר הזיתים), יום ה’ 11.9.08, בוקר
תנועה ערה, אין תור לפני הקרוסלה החיצונית.
לאחר 6:30 מתחילים להגיע ילדים בדרכם לבתי הספר. אז נפתחת עמדת בידוק שלישית. זרם התלמידים הולך וגובר לקראת שעה 7.קצב מעבר הוא כששה אנשים לדקה, זמן המעבר 4-6 דקות.
הקצין השוטר א. יוצא לכיוון מגרש החנייה. בדרך הוא עוצר נהג שלא היה חגור, וכועס עליו על כי ניסה להניח עליו את החגורה ולשקר. הנהג שואל אותו אם יגיש נגדו תלונה והתשובה: כן. קנס ו-4 נקודות. י. שאלה את א. למספר הטלפון שלו והוא אמר שאינו מוסר מספרי טלפון שלו. "ואם נרצה להיעזר בך?", שאלתי. התשובה: "אני כאן מ-04:30 כדי לדאוג שהכל יהיה בסדר". סיפרנו לו על אותה אישה שברחמה ולד מת שבשבוע שעבר ביקשה לעבור לבית-החולים ורק אחרי שתדלנות שלנו עברה. תגובתו היתה: "כן, שמעתי על איזו אישה בהריון". לעצם הבעיה ההומאניטרית שנוצרה במחסום ולתפקוד המת"ק לא התייחס כלל וטען שהמחסום מתפקד היטב.
7:35 ואדי נאר
תנועת רכב ערה מאוד.
אנו צופות מרחוק ומבחינות בתור של כעשר מכוניות מכיוון סוואחרה, עומדות. משאית אחת נבדקה ביסודיות, ולאחר שהיא עברה ועוד 2-3 מכוניות, שוטר המג"ב הלך והמכוניות המשיכו לעמוד. התור הולך ומתארך. לאחר כעשר דקות המג"בניק חוזר וכל המכוניות עוברות ביעף.מכיוון בית לחם טרנזיט ומכונית פרטית מעוכבים לזמן קצר. טרנזיט אחד מוחזר לכיוון בית לחם.אנחנו מתקרבות אל המחסום ומגלות תור גדול מכיוון בית לחם. התנועה מתחילה לזרום. י', שהולכת על סף הכביש מעל הוואדי, מושכת אליה מג"בניק שממהר לדאוג לשלומה: "השטח לא יציב בגלל העבודות, אפשר להחליק וזה באחריותי." אותו מג"בניק אכפתי ואחראי שותה בפומבי. ילדה קטנה יורדת מטרנזיט שנבדקת. היא מקיאה. מג"בניק מגיש לאימה כוס מים.
אבו דיס (מחסום הפשפש / לזרוס) (ירושלים)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
אבו דיס (מחסום הפשפש/לזרוס)
מחסום/שער לזרוס (מזרחית ל"פשפש" לשעבר)
בניית החומה באזור אבו דיס סגרה את כל הפרצות שאפשרו מעבר בין אל עזרייה ושכונות אבו דיס לראס אל-עמוד הנמצאת בתוך הגבולות המוניציפליים של ירושלים.
מחסום לזרוס הוא פשפש בחומה הצמוד למנזר לזרוס. עד שנת 2011 הייתה בו דלת מעבר לצליינים לעזרייה ולילדי גן המנזר המגיעים מעזרייה. המעבר נבנה ונסגר מיידית. עוד אבסורד מר באזור - החומה נבנתה ממש בצמוד לחלונות שכונת בתים ירושלמים, שזכו בעתירתם בבית המשפט העליון נגד הוצאתם מעבר לחומת ההפרדה. הם זכו, ונענשו בחסימת חלונותיהם "מטעמי ביטחון"...
(מעודכן לינואר 2024)
Anat TuegDec-24-2025אבו דיס: באנו להגיד חג מולד שמח לכנסייה ליד מחסום הילדים
-
מחסום / מעבר הזיתים; ראס אבו סביטאן (ירושלים)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
אחד המעברים המרכזיים בגזרת מרכז ירושלים. המחסום מוצב על גדר ההפרדה בין צפון שכונת אל-עזרייה לבין שכונת א-טור ושאר מזרח ירושלים. מיקומו נקבע על הגבול המוניציפלי של ירושלים, קילומטרים מהקו הירוק, והוא שוכן על גבעה בשטח ריק וקשה לגישה מהשכונות הבנויות. הוא מאויש על-ידי שוטרים, שוטרי מג"ב וחברות אבטחה פרטיות ופעיל 24 שעות ביממה. מעבר פלסטינים אסור, למעט תושבי קבע של מזרח ירושלים (בעלי תעודה כחולה) ובעלי היתרי עבודה,מסחר, בריאות, ותפילה בהר הבית. כל אלה מורשים לעבור ברגל בלבד. במקום ישנו מת"ק (מרכז תיאום וקישור), המנפיק תעודות מגנטיות ואישורים שונים. המחסום דחוס מאוד רק בשעות מוקדמות, ובגלל ריחוקו הגיאוגרפי נוסעים אליו או ממנו. אי אפשר להגיע ברגל. נוכחנו במקרים רבים שלא כל העמדות מאוישות, ויש התזזות מתור לתור. לפני הכביש העולה אליו מ-אטור ומכביש מספר 1 עומדים פעמים רבות שוטרים ועוצרים רכבים לבדיקת רישיונות נהיגה, תוקף רישיונות רכב וכו'. (מעודכן לדצמבר 2019)
Dec-24-2025ירושלים, מחסום הזיתים: חנה עומדת לפני המחסום
-
מחסום הקונטיינר / ואדי נאר (ירושלים)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום ואדי נאר ("הקונטיינר", "הקיוסק") – מחסום לכלי רכב בשטח B המאויש בקביעות - ממזרח לאבו דיס בין סוואחרה א שרקייה לבין בית לחם ובנותיה. שולט על תנועת פלסטינים בין צפון הגדה המערבית לדרומה. כולל מסלולי נסיעה, כבישי גישה, דוקרנים, רמזורים ושלטים. אין מעבר להולכי רגל. פתוח 24 שעות ביממה והבדיקות בו אקראיות וכן תלויות התראות ביטחוניות. המחסום נמצא בשטח פלסטיני, ומאפשר ניתוק בין צפון הגדה לדרומה בשעת הצורך. ב-2015 שופצה הדרך המובילה מעזרייה לבית לחם, וכן גם העלייה התלולה והצרה למחסום ואדי נאר, שנסעו בה בשני הכיוונים! המחסום הארעי שופץ והורחב, ותנועת הולכי רגל בו נאסרה. מ-2016 הופנתה התנועה הנוסעת מדרום הגדה לעזרייה לכביש חד סטרי בסמוך לקידר הדרומית. משמרות מחסוםווטש מבקרות במחסום מרוחק זה מפעם לפעם. (מעודכן ליולי 2017)
-