חברון, מעבר דורא-אל פאוואר, סנסנה (מעבר מיתר), יום ב’ 27.8.12, בוקר
7.15-12.45
התחלנו את המשמרת מוקדם כדי להיות במעבר מיתר ולהבטיח שאנשי סוסיא והאזור, המגיעים למחסום בדרכם ליום כיף בים, יעברו שם מהר וללא עיכובים.
הם באו מאורגנים ושמחים בזכות חברותינו המסורות בתל אביב, ואכן, כל מי שממונה שם ראה שהגענו ובאו, הקשיבו לכל החריגים המעטים ובסופו של דבר כולם הורשו לעבור. ניכר היה שחשוב להם להתנהל בהגינות ולנו לא נותר אלא להודות למוטי המנהל, שגם בהעדרו שורה שם רוח אנושית מאד.
נשות EAPPI שנלוו אליהם ציינו גם כן שמנסיונן, במעבר מיתר, לעומת מעברים אחרים, תמיד מתנהגים כראוי.
מכיוון שהיו יותר אנשים מכפי שמותר לנהג האוטובוס להסיע, נאלצנו לבקש מהשתיים הנחמדות הללו לוותר על הזמנת האנשים ולא לנסוע איתם לתל אביב כדי שלכולם יהיה מקום. הן כמובן גילו הבנה מלאה ונפרדו לשלום מחבריהם המאוכזבים. אנחנו הצענו להן כפיצוי להצטרף אלינו למשמרת.
אנה וליה שמחו להצעה כי עד כה רק שמעו על מ.וו. ורצו לראות איך אנחנו פועלות בשטח.
בצומת דורא-אל פוואר פגשנו אדם שביקש ממני לנסות לעזור לו לקבל אישור עבודה בארץ. כבר 10 שנים הוא מנוע. אשתו ישראלית ומתגוררת עם ששת ילדיהם בכסיפה, ואילו הוא לא מורשה להיכנס לארץ ומצב כולם קשה מאד בכל המובנים, כולל בת אחת שעברה ניתוח לב פתוח בשניידר. בעזרת סילביה הסברתי לו מה ניתן לעשות. הוא יעביר את כל המסמכים הרלוונטים ונקווה שלמרות החשש מאיחוד משפחות יכריע השיקול ההומניטרי לבסוף.
חברון
מה שבולט עכשיו בעיר זו תנופת השיפוצים. גם חנותו של עבד מול מערת הכפלה עושה מתיחת פנים מרשימה במימון הסעודים.
ביה"ס אל איברהמיה לבנים עובר שיפוץ רציני לקראת פתיחת שנת הלימודים, לא ברור בסיועו של מי. גם בתים הסובבים את מערת הכפלה כל הזמן משתפצים. כאשר יענו אותו…. סימני צומוד.
כל זאת, כשמנגד נוסף עוד מבנה אבטחה וחייל שומר בו, בציר המתפללים בואכה מערת המכפלה.
על גג בית הצופה על הציר, עדיין מתקיים נוהל "אלמנת קש". בית המכפלה נראה נטוש מחיילים, אך נשות המתנחלים צופות אליו מסוכת המחאה שהקימו. נקווה שאין בזה רמז לנסיון השתלטות מחודש.
במחסום תרפ"ט – מהומה. איטלקי מאחד הארגונים הביע דעתו על המראה הקשה של חיילים עם נשק מול ילדים. לדבריו, זה הרגיז את החיילים וכשרצה לעבור לאזור H1 ביקשו ממנו את הדרכון, וכשסרב לקחו אותו ממנו בכוח. כשאנחנו הגענו הוא היה מעוכב וחברו לא הפסיק לצלם. החיילים הזעיקו את מפקדם וסיפרו שהוא גם כינה אותם בשמות גנאי והתנהג באופן שחייב אותם לקחת לו בכוח את הדרכון.
הקצין הזעיק את המשטרה שזו אמורה לברר את התנהגות התייר.
עוד ועוד מצלמים החלו להתקהל ואפשר היה לחוש באוויר את המתח ואת תחושת הפחד שמשפיעה לרעה על כולם. לא נותר לנו אלא לקוות שינהגו שם בתבונה ויסיימו את האירוע בלי מהומה ומעצר וכו'.
כך היה, לשמחתנו. השוטרים שוחחו עם האיטלקי, בררו שוב ושוב מה היה, עוד עיכוב קטן בהחזרת הדרכון, אך הוא הושב וחברי הארגון, שאינו מוכר לנו, עברו לצדהפלסטיני של העיר.
הקצין רק הדגיש באוזננו שהכי חשוב לו פה זה להגן על חייליו מפניכל מי שיקשה עליהם.
כאן נפרדנו מאורחותינו שחזרו מחברון ליאטא, שם הן מתגוררות.
חברון
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
לפי הסכמי וואי פלנטיישן (1997) העיר חברון חולקה לשני אזורים: אזור H1 בשליטת הרשות הפלסטינית, אזור H2 בשליטת מדינת ישראל.
בשטח H2, מתגוררים 60,000 פלסטינים, וכ-800 יהודים (בשכונות אברהם אבינו ותל רומיידה, בגבעת האבות ובשוק הסיטונאי). ל 60,000 הפלסטינים הגרים בו אסור להכנס עם מכוניות לקרבת מגוריהם.
בין שני האזורים הוצבו מחסומים קבועים, מאוישים בחליילים כל שעות היממה. המחסומים מונעים מן הפלסטינים את המעבר בין שני אזורי העיר ביניהם ומנתבים את מעברם של בעלי האישורים, כמו מורים ותלמידים. מלבדם קיימות עוד עשרות חסימות המפרידות בין האזורים H1 ל-H2.בתוך שכונת תל רומיידה הפלסטינית בחברון יש ארבעה מוקדים של היישוב היהודי בחברון
- בית קברות חלקת חבד.
- בית הקברות המוסלמי
- גן האריכאולוגי.
ביתו של ע' קרוב לגן הארכאולוגי קרוב לבית בניין שבנו למתנחלים ועמדה צבאית מאויישת. בחצר כרם זיתים עתיק בן מאות שנים, שלו ושל שכניו. עצי הזית האלה בני אלפי שנים ויקרים מאד ללבם. קרבת המתנחלים יוצרת מצב מאד נפיץ של התנכלויות תכופות כלפי הפלסטינים.
כל שנה ביחוד בתקופת המסיק הצבא צריך לאבטח את המוסקים ולהגן עליהם בגלל התעמרויות המתנחלים.
במדרון, מעין שנחשב קדוש ומהווה מוקד עליה לרגל של רבים מהמתנחלים.
- שכונת המגורים של הפלסטינים.
בתוך השכונה הוקם גם בסיס צבאי .
ליד כל מאחז מתנחלים יש עמדת שמירה צבאית
ושני מחסומים: אחד ליד חלקת חב״ד והשני ליד הגן האריכאולוגי .
התושבים הפלסטינים באזור זה יכולים ללכת רק ברגל, והכניסה לתוך השכונה היא על פי רשימות שיש לחיילים במחסום.
אין כניסה למכוניות פלסטיניות.
בתוך השכונה הוקם פילבוקס וכל המעברים לשכונה ולשאר חלקי חברון חסומים בבטונדות.המחסומים הנצפים במהלך המשמרות:
1.מחסום בית המריבה - מאויש עם פילבוקס
2. מחסומי שכונת קפישה - (הצד הצפוני של ציר ציון) מאויש עם פילבוקס
3.מחסום שני בשכונת קפישה
4. מחסום עיקול 160 (הצד הדרומי של ציר ציון) - מאויש עם פילבוקס
5. גבעת החרסינה
6. מחסום בפתח שכונת אברהם אבינו - עמדת שמירה
7. מחסום בית מרקחת - בדיקה בתוך קרוואן עם מגנומטר
8. מחסום תרפ"ט - בדיקה בתוך קרוואן עם מגנומטר
9. מחסום תל רומיידה - (למעלה) - עמדת שמירה
10. מחסום בית הדסה - (עמדת שמירה)
11. מחסום בית קברות חבד
12. מחסום גן ארכאולוגי
13. מחסום ז'ילבר
14. מחסום בית רחל ולאה
15. מחסום שכונת אברהם אבינו
16. מחסום בית הדסה
17. מחסום השוק הסיטונאי
18. מחסום ציר המתפללים
19. מחסום עאבד
20. מחסום כניסה למערת המכפלה- מגרש החנייה,
21. מחסום מול בית ספר אל פחאייה,
22. מחסום בכניסה למערת המכפלה מכיוון ציר המתפללים
23 עוד שלושה מחסומים מכיוון הקסבה למערת המכפלה.יש חסימות רבות נוספות שלא צוינו כאן.
המציאות מראה שבכל רגע נתון חיילים יכולים לעכב ולעצור כל פלסטיני: גבר, אשה או ילד.
Muhammad D.May-13-2026חברון - בקשת פיצויים בגין הפקעת אדמה
-
מחסום / מעבר מיתר (סנסנה)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
המחסום ממוקם על הקו הירוק ומשמש כמעבר גבול בין ישראל לגדה המערבית ומנוהל על ידי מנהלת המעברים במשרד הביטחון. מכיל מתחם סחורות (אגרגטים), מחסום רכב (מיועד לנושאי תעודת זהות כחולה, לאזרחים זרים או דיפלומטים וארגונים בינלאומיים). מעבר פלסטינים אסור, למעט בעלי היתרי כניסה לישראל, המורשים לעבור ברגל בלבד. יש בו מת"ק, יחידת מכס, פיקוח חי וצומח, משטרת עיירות.
- בשנה האחרונה לא רחוק מהמעבר יש פרצה בגדר גדולה וידועה לכול. לא נראה שיש אינטרס לחסום. נוצרת כלכלת דוכנים וחנייה.
עודכן אפריל 2021, מיכל צ'
Yael ZoranJun-18-2026אמבולנס מחכה מול המחסום הסגור באל פוואר
-
מחסום / צומת דורא-אל פוואר
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
באזור דרום הר חברון: צומת בכביש 60: מערבה - העיירה אל דורא - מזרחה אל מחנה הפליטים פוואר. יש פילבוקס מאויש בצומת שאמור לקשר בין היישובים הפלסטינים. בנוסף מוקמים מחסומי פתע בכניסה לאל פוואר ולדורא. אל פוואר הוא מחנה פליטים גדול שהוקם בשנת 1949 אליו הגיעו פליטים פלסטינים מבאר שבע ובית ג'וברין וסביבותיה. יש הרבה אירועים של זריקת אבנים. בסביבת הפילבוקס יש שטחי חקלאות מצוינים. בעבר, היו מוכרים בדוכנים הצמודים לחלקות החקלאיות הקרובות לכביש. מחצית הראשונה של 2021 - הקימו סוללות עפר וחסמו את הגישה לכביש וכך, הפלאחים הפלסטינים שוב לא יכולים למכור את הירקות שלהם על אם הדרך, עד שימצוא את הדרך... ילדים ונשים מהמחנה השתתפו בימי הים של מחסום ווטש. מעודכן למאי 2021
Yael ZoranJun-18-2026אמבולנס מחכה מול המחסום הסגור באל פוואר
-