חזרה לדף חיפוש דוחות

כפר א-דיכ, עזון עתמה, יום א’ 15.1.12, אחה”צ

מקום או מחסום: כפר א-דיכּ עזון-עתמה
צופות ומדווחות: צביה שפירא ודליה גולומב (רשמה)
15/01/2012
| אחה"צ

בשעה 11:30 נכנסנו לכפר א-דיכ, שם חיכה לנו חסן האחראי על המים, ממנו שמענו "מנת היסטוריה" על הכפר ועליו אישית.

תכננו יחד את הסיור שלנו עם אנשי "מקורות" שאמור להתקיים מחרתיים.

אחת הנקודות שרצינו להראות לאנשי מקורות הוא הביוב של אריאל שמוזרם לוואדי המנקז זאת למטעי הזיתים של הכפרים א-דיכ  וברוקין, ובנוסף מחלחל למי התהום. מתברר שסיור כזה שכרוך בכניסה לעיר סלפית, דורש תיאום מורכב כמה ימים מראש, ומצריך אישורים של השב"כ הישראלי והשב"כ הפלסטיני במשותף. את כל זה חסן עשה עבורנו.  עוד אנחנו מדברים – וטלפון מענת (שבזכות קשריה התאפשר הסיור) המודיע שבגלל סיבות משפחתיות של מנהל מקורות – הסיור נדחה. (וזו הפעם הרביעית לדחייתו).

החלטנו לא לדחות את ביקורנו, אלא לקיים סיור במטרה שונה, שהיא: התחלת טיפול בנושא הרעלת מקורות המים על ידי זרימת השפכים מאריאל לברוקין ולכפר א-דיכ.

כשסיימנו את השיחה הארוכה והמאלפת עם חסן, יצאנו מהכפר לכיוון התנחלות עלי זהב כדי לבדוק את התרחבותה ואת בניית ההתנחלות החדשה "לשם", גם היא על אדמות כפר א-דיכ. הבנייה בעיצומה, טרקטורים עובדים, כמה בתים כבר עומדים, ודרך חצי סלולה מובילה למקום. ברגע שעצרנו על הכביש כדי צלם – הופיעה מכונית עם פנס מסתובב על גגה… היא לא זזה משם עד שהמשכנו לנסוע, וגם אז נסעה אחרינו. ברגע שעצרנו כדי לחזור – נעצרה גם היא, והנהג שאל אותנו אם אנחנו זקוקות לעזרה… אמרנו שלא. המכונית המשיכה בנסיעתה לתוך הכפר דיר בלוט (האסור לכניסת ישראלים) ואנחנו חזרנו לכיוון כביש 5. 

המשכנו עד הפנייה למרחב התפר של אלקנה. נכנסנו להתנחלות עד קצה הצפוני, ליד הבית הנָצוּר של האני. דיברנו איתו ושמענו את תלונותיו, שכנראה, ולצערנו הרב, אין בכוחנו לפותרן.

משם נסענו לחפש את המקום שבו היינו (בעבר) עֵדוֹת לזרימת שפכים מאלקנה לאדמות הכפר אזאוויה. מצאנו את המקום, אך לעניות דעתנו השפכים כבר אינם זורמים שם חופשית כבעבר. מתקן טיהור המים נראה כמתחדש, והסרחון שהיה – לא קיים.  יתכן שהמתקן אכן פועל. החלטנו לבוא ולבקר שם שנית כאשר לא ירד גשם, ולבדוק אם אכן הבעיה נפתרה. ליד המתקן גילינו התרחבות חדשה נוספת של אלקנה, שנקראת "מגן דן". יש שם עדיין רק קרוונים, אבל גן שעשועים כבר מתנשא בהדרו ובצבעיו לתפארת מדינת המתנחלים.

בשעה 16:15 בדרכנו חזרה, הגענו למחסום עזון עתמה: התור ארוך מאד וכמעט שאינו מתקדם, כבימים הרעים הידועים.

תוספת :

בסופו של יום, בשעה 22.00 החלטנו , דליה ואני, לבטל את הסיור שכה טרחנו עליו.

נוכחנו שאנשי מקורות אינם מתכוונים באמת לקיים את הסיור:

לאחר חצי שנה של דיונים אודות הסיור הזה, ויומים לפני מימושו,  נזכרו מנהלי מקורות לומר לנו כי אסור להם להיכנס לכפרי הפלשתינים ללא רכב ממוגן ונשק אישי או מאבטח צמוד.

כשאמרנו להם שלא יקום ולא יהיה! אנחנו נכנסים לכפר כבני אדם שבאים להכיר את הנפשות הפועלות בכפר, ולא כאדונים או חיילים חמושים, על כך ענו שאין באפשרותם לעבור על הוראות הקב"ט. שוב היתה לנו הוכחה כי המערכת הממוסדת אינה מאפשרת שום מפגש בין ישראלים לפלשתינים, אלא רק כשה"אדונים" הישראלים מקבלים במשרדיהם המפוארים את הפלשתינים "המכובדים" הכנועים והמתרפסים. מפגש נורמלי של בני אדם כשווים זה לזה אסור שיתקיים. ושוב נוכחנו עד כמה המערכת מפחידה את הישראלים, כדי שלא ייפגשו עם פלסטינים ולא יכירו אותם:  כינרת  – מהנדסת מקורות – שבאמת סייעה לנו בהגדלת הקצאת המים לכפר – שאלה אותי ( בתום לב) איך את יכולה להיות בטוחה שהם לא ייהרגו אותי? שאלתי: למה שיהרגו אותך? הקב"ט אמר לה שכפר א-דיכ מלא טרוריסטים.

מה הייתי צריכה לעשות: לצחוק, לבכות או לצרוח? אז ביטלנו את הסיור. וכולנו הפסדנו מכך.

צביה

  • כפר א-דיכּ

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • כפר א-דיכ (בערבית: كفر الديك) הוא כפר פלסטיני, במחוז סלפית שבצפון הגדה המערבית, ושמונה ק"מ מזרחית לקו הירוק. בכפר 4,494 תושבים (2007). 14.5% מהכפר נכללו בשטח B, ו-85% ממנו סווגו כשטח C, שמשמעותו שליטה ישראלית אזרחית וצבאית, המשפיעה קשות על מצבו של הכפר.

      במשך השנים גזלה ישראל 1448 דונם מהאדמות החקלאיות של הכפר כדי לבנות את ההתנחלויות: פדואל, עלי זהב, יועזר, הר עלי זהב ואזור תעשיה ליד פדואל. כמו כן, הוחרמו אדמות לצורך בנייתו של כביש 446,  שאורכו 4 ק"מ וכולל גם אזור ביטחון (Buffer Zone ברוחב של 75מטר משני צדדיו.

      בעקבות בניית הכביש סבל הכפר לא רק מגזל אדמות, אלא גם מהרס בתים ובארות מים.

      במגזר הפרטי והציבורי: שיעור האבטלה הוא 60%.

  • עזון-עתמה

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • כפר פלסטיני בן כ-1,800 תושבים. ההתנחלות שערי תקווה הוקמה על אדמותיו בצמוד אליו, וההתנחלות אורנית הוקמה על אדמותיו החקלאיות. עד 2013 עברה גדר ההפרדה בתוך הכפר ומחסום מאויש על ידי הצבא איפשר לתושבים לעבור מצד לצד. ב-2014 החלו להחליף את הגדר של מובלעת אלקנה בחומה אימתנית סביב הכפר עזון-עתמה ואדמותיו, שניתקה את התושבים מאדמות וחממות פרטיות רבות ליד אורנית וכפר קאסם. בחומה נפתח "שער אורנית 1474", שנפתח 3 פעמים ביום עבור החקלאים. בשנים 2016 -2018 הצבא סגר ופתח באופן שרירותי את השער מדי כמה חודשים, כשהוא מאלץ  את החקלאים לעבור, רובם ברגל, דרך שער כמעט לא נגיש הנמצא 3 ק"מ צפונה, בית אמין,1447 או בשער צפוני יותר ע  1419, מול נירית. משם עליהם לחזור כ-8 ק"מ לאדמותיהם שבדרום כדי לעבדן.... ב-2018 נפל דבר, וחקלאי עזון עתמה, שהחממות שלהם ממש מעבר לשער אורנית, התבשרו שהוא לא ייפתח יותר לעולם (מלבד בעונת המסיק). הסיבה: הצבא חושד/טוען שנגנבו ממנו צינורות ברזל שהיו בצדו המזרחי של השער. וכך הוטל עונש קולקטיבי על כל תושבי הכפר, הנאלצים לכתת רגליהם לשערים מרוחקים הנפתחים 2-3 פעמים ביום לפרקי זמן של 15 דקות.

      מעודכן ליוני 2021

       
      עזון: הכניסה הראשית לכפר עזון: חסומה כבר מספר שבועות
      Apr-11-2019
      עזון: הכניסה הראשית לכפר עזון: חסומה כבר מספר שבועות
לתרומה