חזרה לדף חיפוש דוחות

מסוף אורנית, עזון עתמה, עזון, חבלה, יום שני 25.2.13 , אחר הצהרים

מקום או מחסום: חבלה עזון-עתמה עזון*
צופות ומדווחות: דינה א., נינה ס. (מדווחת)
25/02/2013
| אחה"צ

ניסינו לבדוק את נושא הורדת אנשים מאוטובוסים אך היום לא נתקלנו בכך. למרות יום עם הפגנות בשטחים הכבושים , לא נתקלנו בהפרות סדר כלשהן.

3.30 מסוף אורנית– הגיעו מספר אוטובוסים מהם ירדו נוסעים ישראלים וגם עלו. לא היתה משטרה במקום כל זמן שהיינו כאן וגם בדרך חזרה מעזון עטמה לא היתה כאן משטרה. משיחה עם אדם שהורד מהאוטובוס בשבוע שעבר הוא יצא מקרית גת (שם הוא עובד כל השבוע) ב 2.30 ברכבת לבורסה, שם תפס את האוטובוס לאריאל בכוונה להגיע לקבלן. הורד מהאוטובוס ללא הסבר באורנית, הלך ברגל למחסום עזון עטמה ומשם הגיע בסוף הביתה ב 8 בערב! נורא.

3.50 עזון עטמה– בדיוק כאשר הגענו החלו להגיע פועלים מהעבודה לחזור לביתם, כל הזמן היה זרם שוטף של אנשים שעברו דרך המחסום ללא רישום או בדיקה. לא נוצר תור. כולם מגיעים כבר עם תעודות הזהות בידם אך לא נדרשו להראות אותם פרט לכך שהראו שיש בידם תעודות.

החיילים ניסו להרחיק אותנו מהמקום בו עמדנו, ממול למחסום על המדרכה מאחרי פלסטיק אדום המציין מניעת מעבר. אנו התעקשנו שמותר לעמוד שם והצענו להם להזמין משטרה , מה שהם אמרו שעשו. המשטרה לא הגיע עד שעזבנו.

ביצאנו עברנו שוב דרך מסוף אורנית שבו לא היתה משטרה. נסענו לכוון אריאל אחרי אוטובוס כדי לראות מה קורה. מספר נוסעים פלסטינים ירדו בצומת ברקן, כנראה להמשיך במכוניות פלסטיניות המורשות לעבור כאן. בהמשך ירדו רבים אחרים בצומת אריאל ופנו לכביש הראשי כדי לנסוע הלאה. ליד הצומת יש כביש הפונה לאזור של בתי מלאכה ושם עמדו מספר מכוניות פלסטיניות שאמרו שהם מחכים לנוסעים המגיעים באוטובוסים כדי להסיעם הלאה. בתשובה לשאלתנו הם לא ידעו על בעיות במסוף אורנית , גם לא בימי חמישי.

המשכנו דרך הכביש העובר צפונה לפונדוק/ג'ינספוט והכל נראה שקט ורגוע.

4.40 עזון– נכנסנו לכפר, רצינו לראות אם עדיין יש חסימות בכניסה/יציאה. הכל רגוע וחיי מסחר מתנהלים בשקט, אין סימן להפרות סדר. נסענו לחנות של ז. אך הוא לא היה זמין וכאשר חזרנו ליציאה מהכפר עמד בצד בשדה ג'יפ צבאי. החיילים היו עסוקים בפטפוט. חיכינו כ 10 דקות אך שום דבר לא השתנה והכניסה לכפר נותרה פתוחה.

 5.15 חבלה– לצערנו אחרנו להגיע. רצינו לראות האם הרבה אנשים מחכים עוד לפני פתיחת המחסום מכיון שהגיעו יותר מוקדם מהעבודה, אך הדבר פוספס בגלל שחיכינו בעזון. השער כבר פועל והאנשים ( היו כ-20 בתור) עוברים בחמישיות לתוך עמדת הבדיקה ולאחר זמן מה מגיחים משם ומורשים לעבור הביתה. המעבר מבוקר על ידי פתיחת השער כל פעם לחמישיה כזו ואז שוב נסגר על ידי החיילים. כל הזמן נוספו אנשים בטפטוף ונראה כאילו פחות אנשים חוזרים בערב משיצאו בבוקר – יתכן והאחרים חוזרים דרך מעבר אליהו. הגיעו גם טרקטורים ועגלות ושומרי הלילה עברו מחבלה לכוון המשתלות.

5.25 התור נגמר ועכשו כל מי שמגיע עובר מיד.

  • חבלה

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • מחסום חבלה (1393)

      מחסום חבלה (1393) הוקם על אדמות תושבי קלקיליה, על הדרך הקצרה שחיברה במשך מאות שנים בין קלקיליה לעיירה הסמוכה חבלה. מכשול ההפרדה חוצה דרך זו פעמיים וניתק את תושבי קלקיליה מאדמותיהם שבמרחב התפר (בין הגדר לקו הירוק). מתחת לכביש 55 יש מעבר שמחבר בין קלקיליה לחבלה. מכשול חקלאי זה משמש את החקלאים ובעלי המשתלות הפועלים לאורך כביש 55 מהקו הירוק ועל שני צידי דרך הכורכר המובילה למחסום. מחסום חקלאי זה משמש את תושבי ערב א-רמאדין א-ג'נובי (המנותקים מהגדה המערבית), שעוברים דרכו לגדה המערבית ובחזרה לבתיהם. שעות הפתיחה של מחסום חקלאי זה (3 פעמים ביום) ארוכות מהרגיל, כשעה (לאחרונה קוצרו ל-45 דקות), ומתואמות עם שעות ההסעה של ילדי א-רמאדין הלומדים בגדה המערבית הכבושה.
      חבלה: השער בשלבי סגירה
      Nina Seba
      Aug-18-2025
      חבלה: השער בשלבי סגירה
  • עזון-עתמה

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • כפר פלסטיני בן כ-1,800 תושבים. ההתנחלות שערי תקווה הוקמה על אדמותיו בצמוד אליו, וההתנחלות אורנית הוקמה על אדמותיו החקלאיות. עד 2013 עברה גדר ההפרדה בתוך הכפר ומחסום מאויש על ידי הצבא איפשר לתושבים לעבור מצד לצד. ב-2014 החלו להחליף את הגדר של מובלעת אלקנה בחומה אימתנית סביב הכפר עזון-עתמה ואדמותיו, שניתקה את התושבים מאדמות וחממות פרטיות רבות ליד אורנית וכפר קאסם. בחומה נפתח "שער אורנית 1474", שנפתח 3 פעמים ביום עבור החקלאים. בשנים 2016 -2018 הצבא סגר ופתח באופן שרירותי את השער מדי כמה חודשים, כשהוא מאלץ  את החקלאים לעבור, רובם ברגל, דרך שער כמעט לא נגיש הנמצא 3 ק"מ צפונה, בית אמין,1447 או בשער צפוני יותר ע  1419, מול נירית. משם עליהם לחזור כ-8 ק"מ לאדמותיהם שבדרום כדי לעבדן.... ב-2018 נפל דבר, וחקלאי עזון עתמה, שהחממות שלהם ממש מעבר לשער אורנית, התבשרו שהוא לא ייפתח יותר לעולם (מלבד בעונת המסיק). הסיבה: הצבא חושד/טוען שנגנבו ממנו צינורות ברזל שהיו בצדו המזרחי של השער. וכך הוטל עונש קולקטיבי על כל תושבי הכפר, הנאלצים לכתת רגליהם לשערים מרוחקים הנפתחים 2-3 פעמים ביום לפרקי זמן של 15 דקות.

      מעודכן ליוני 2021

       
      עזון: הכניסה הראשית לכפר עזון: חסומה כבר מספר שבועות
      Apr-11-2019
      עזון: הכניסה הראשית לכפר עזון: חסומה כבר מספר שבועות
  • עזון*

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • עזון

      עיירה פלסטינית בשטח B על כביש 5 בין שכם לקלקיליה, מזרחית לנבי אליאס. רשאים לבנות ולשפר תשתיות. גדר ההפרדה הפקיעה אדמות של תושבי הכפר. בשנת 2018 הופקעו כרמי זיתים של אחד התושבים לשם סלילת כביש עוקף נבי אליאס. האוכלוסייה מונה 13,000 נפשות, מצב כלכלי ירוד. רמת תשתיות עלובה. עזובה והזנחה בכל תחום. בינתיים העירייה השלימה סלילת כביש פנימי לרווחת התושבים. בשל הסמיכות להתנחלות קרני שומרון על שלוחותיה, העיירה סובלת מנוכחות מוגברת של הצבא, בעיקר בלילות: נכנסים לבתים, עוצרים חשודים. הופכים את הבית ולפעמים גם מחריבים אותו, כמו במקומות רבים בגדה. לעיתים סוגרים את המחסום בכניסה לכפר, אין אפשרות לצאת ולהיכנס. מעודכן לפברואר 2019.
לתרומה