חזרה לדף חיפוש דוחות

דרום הר חברון, סנסנה (מעבר מיתר), א-זארנוג

צופות ומדווחות: יהודית ק' (מדווחת ומצלמת), מוחמד ד'. אורחים: יעלה ר', דפנה י', נורית ג', עמנואל י', ואביב ש'
24/02/2019
| בוקר

נסענו (מוחמד ויהודית) למחסום מיתר כדי לצפות בצפיפות ולחץ הקבועים של יום א’, ולא התאכזבנו!  הדוחק במחסום היה קשה מאוד אבל למרבה הפלא כולם הצליחו לעבור ללא פגע. היו מעט שב”חים לשם שינוי ויכול מאוד להיות שהם ניסו לעבור יותר מאוחר כשהשומרים כבר פחות ערים והמשטרה מסתלקת. יש להזכיר שהמחסום הוא חוצץ בין “ישראל” לגדה והוא מאויש מחוץ ל”שרוול” של הבידוק על ידי שומרים מחברה פרטית. יחד עם זאת, הצבא הוא זה שפועל בתוך המחסום ותחנות הבידוק (שלנו אין נגישות לשם).

חזרנו לבאר שבע לאסוף את האורחים ונסענו בכביש 35 לכפר הלא מוכר א-זארנוג כחלק מסע בעקבות הריסת בתים.  יש לצייו שמספר ההריסות גדל בשנה 2018  בהשוואה לשנה הקודמת והגיעו ל-2064 בתים ומבנים שונים. רוב ההריסות נעשו על ידי בעלי המבנים כדי למנוע את עלות ההריסה על ידי המדינה וגם כדי למנוע את הטראומה של הריסה אלימה מלווה בשוטרים מיחידת יואב שתפקידו הוא ללוות את הבולדוזרים.

א-זארנוג הוא כפר של 5000 איש, יש בית ספר לתפארת  עם כיתות עד כיתה ח’ ויש כוונה להקים בית ספר תיכון  אם הרשויות רק יתנו!  רוב התושבים עובדים מחוץ לכפר, כלל הנשים: דבר שהוא יוצא דופן.  מורים ומורות בבית הספר הם לרוב תושבי הכפר. הבעיה העיקרית היא צפיפות הדיור מה שגורם לאנשים להרחיב את הבתים שבתורו מביא לצו הריסה בעילה זו או אחרת.  יש להזכיר שבתור כפר לא מוכר, אין אפשרות  לתושבים לקבל אישור בנייה.

פגשנו את מוחמד אבו קווידר שהבית של דודו נהרס על ידידי המדינה אחרי שהוא בנה תוספת לבניין קיים. כל הבית, הקיים והחדש נהרס והסיבה: הוספת היא מחוץ לגבולות הכפר… האבסורד הוא שאין לכפר תכנית מתאר כך שקשה לקבוע אפוא הגבול! בקיצור, עוגמת נפש למשפחה.  מוחמד סיפר לנו שהבן שלו, בן השבע, בנה “בית” ממזרנים ואח כך כתב על “הבית” בערבית “צו הריסה” …והרס אותו.  יש פסיכולוג בבית הספר,  אך לפי דבריו של מוחמד לא מדברים על טראומת ההריסות.

זה כפר אחד מבין רבים שתושביו סובלים מאפליה וחוסר תשתיות, שרותי בריאות נגישים ואפשרות להתקיים בכבוד. סיפור אחד מני רבים.

כולם מאוד התרשמו מהביקור ומוסרים תודות למחסוםווטש שאפשרה לנו לקיים את המסע.  נמשיך בשבועות הקרובים להגיע לכפרים אחרים. בשבוע הבא, 3.3. כנראה נגיע לאום בתין, כפר מוכר, שגם תושביו הם קרבן של ההריסות. נשים מהמרכז/צפון המעוניינות להצטרף, מוזמנות ליצור קשר אתי באופן ישיר.  כמובן הביקורים האלא הם לא באים על חשבון משמרות בועות בדרום.

  • דרום הר חברון

    צפה בכל הדיווחים למקום זה

    •  

      יטא היא עיר המחוז של דרום הר חברון.
      היא נמצאת באזור סְפר בין האזור הפורה של חברון וסביבתה לבין המדבר של הרי חברון. היא מונה כ-64 אלף תושבים. הכפרים מסביבה מכונים מסאפר יטא (כפרי הבת של יטא). תושביהם מתקיימים מצאן וחקלאות. החקלאות מתאפשרת רק בחלקות קטנות, בעיקר סמוך לערוצי נחלים. רוב האזור סלעי וטרשי.

      מראשית שנות השמונים הוקמו על האדמה החקלאית בדרום הר חברון, אשר עובדה בידי הפלסטינים, מספר התנחלויות ומאחזים: כרמל, מעון, סוסיה, מצדות יהודה, עתניאל ועוד היד נטויה. מאז הוקמו ההתנחלויות ושטחיהם החקלאיים צומצו, סובלים התושבים בדרום הר חברון מהתנכלויות מצד המתנחלים, ובמקביל נמשכים נסיונות גירוש והריסות בתים במקביל למניעת מים וחשמל. הצבא והמשטרה נמנעים מלהתערב בדרך כלל באירועים אלימים ואינם ממצים חקירה הנדרשת לאכיפת החוק על המתנחלים הפורעים. ההתנכלויות בדרום הר חברון כוללות תקיפה ונסיון לשרוף אוהלי מגורים, שיסוי בכלבים, פגיעה בעדרים ומניעת גישה לשדות מרעה.

      המחסומים בדרום הר חברון מרוכזים בכבישים המרכזיים 317 ו -60. ברובם לא ניכרת נוכחות צבאית, אך מערך מבוזר של מגדלי שמירה מאוישים מנטר את הכפרים הפלסטיניים ואת דרכי הגישה להתנחלויות. חסימות מסוגים שונים  מוצבות בהתאם לצורכי המתנחלים והצבא. מדובר בעיקר בצומת זיף, מעבר דורא-אלפוואר וצומת הכבשים בכניסה הדרומית לחברון.

      קרא עוד>>

      עודכן אפריל 2021, מיכל צ'


      שעב אל-בוטום - מתחם המגורים של משפחת נג'אר
      Michal Tsadik
      Jun-21-2026
      שעב אל-בוטום - מתחם המגורים של משפחת נג'אר
  • מחסום / מעבר מיתר (סנסנה)

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • המחסום ממוקם על הקו הירוק ומשמש כמעבר גבול בין ישראל לגדה המערבית ומנוהל על ידי מנהלת המעברים במשרד הביטחון. מכיל מתחם סחורות (אגרגטים), מחסום רכב (מיועד לנושאי תעודת זהות כחולה, לאזרחים זרים או דיפלומטים וארגונים בינלאומיים). מעבר פלסטינים אסור, למעט בעלי היתרי כניסה לישראל, המורשים לעבור ברגל בלבד. יש בו מת"ק, יחידת מכס, פיקוח חי וצומח, משטרת עיירות.

      • בשנה האחרונה לא רחוק מהמעבר יש פרצה בגדר גדולה וידועה לכול. לא נראה שיש אינטרס לחסום. נוצרת כלכלת דוכנים וחנייה. 

       עודכן אפריל 2021, מיכל צ'

      שעב אל-בוטום - מתחם המגורים של משפחת נג'אר
      Michal Tsadik
      Jun-21-2026
      שעב אל-בוטום - מתחם המגורים של משפחת נג'אר
לתרומה