ארתאח (שער אפרים), ג’וברה (כפריאת)
מחסום 700-ארתח סגר. אין תנועת הולכי רגל, רק משאיות המעבירות סחורה מישראל לטול-כרם בשיטת “גב אל גב”. אין בעיות, לבד מנהג ערבי ישראלי שחזר מכיוון טול-כרם, ולאחר שפרק ירקות ופירות הואשם שלקח מדחס מן הצד הפלסטיני. הנהג טען שלא לקח כלום והציע לחיילים לבדוק את רכבו. תעודת הזהות שלו נלקחה לבדיקה. לא מצאנו סיבה להתערב.מחסום ג’וברההדחפורים ממשיכים “לאכול את ההר”, רעש ואבק ללא הפסקה. במחסום היו שני מעוכבים: לאחד לא היתה תעודת זהות והוא חיכה במחסום משעה 09:00 ועד שהגענו, בסביבות 15:00. בשלב זה אחיו הביא לו את תעודת הזהות ולאחר בדיקה התברר שהוא מבוקש.השנייה, אשה מבוגרת, דוברת עברית, עם סל גדול ובו פיתות וזעתר. לטענתה היא מטול כרם וברצונה להגיע לג’וברה, לבתה שילדה לא מכבר. היא מעוכבת כי אין ברשותה אישור לעבור לג’וברה. לשאלתנו ענתה כי גם לא פנתה למת”ק לבקש אישור. הצענו לה כי לפחות תבוא הבת או מישהו מטעמה לקחת את האוכל. היא סיפרה לנו על בת אחרת הנמצאת בעזה, אותה לא פגשה זה כשנתיים. מצבה הכלכלי קשה, כמו אצל מרבית תושבי הגדר, והיא אינה יכולה לצאת לעבודה. (בעבר עבדה בבתי-חולים בארץ וגם אצל מעבידה ישראלית), ומצבה הכלכלי גרוע ביותר. לאחרונה, נותקו קווי החשמל והטלפון לביתה.ביקשנו מנציג המת”ק במחסום, יוסי, שיתן לה לעבור, אך הוא הסביר כי ללא האישורים מתאימים היא לא תוכל לעבור. פנינו טלפונית לאיאד מהמת”ק, והוא הסביר כי ברור לו שהאשה משקרת וכי היא מנסה להתגנב לארץ כדי לעבוד. לבקשתנו הוא הגיע למחסום ותוך מספר דקות האשה הודתה בפניו(אחרי שביקש את תעודת הזהות שלה בכדי לבדוק האם יש לה בת בג’וברה, והיא סרבה לתת אותה),כי בדתה את הסיפור כדי לעבור לג’וברה ומשם לצאת לעבוד בישראל ולהרוויח קצת כסף (לפעמים זה מצליח). איאד ארגן לה הסעה חזרה לטול כרם.מאוחר יותר עוכבו גם שני נערים, שברחו בבוקר מטול כרם לג’וברה (כנראה לעבוד) ולא אפשרו להם לחזור. הם טענו שהלכו לבקר את אמם. לאחר מספר דקות נעלמו השניים.להוציא מקרים אלו, התנועה הדלילה של הולכי רגל זרמה ולא ניצפו בעיות מיוחדות.שער הילדים: הסעת הילדים בהסעה מאורגנת הנכנסת לכפר דרך מחסום ג’וברה, נמשכת ולכן לא בקרנו בשער.
מחסום / מעבר ארתאח (שער אפרים)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
המחסום לפלסטינים בלבד. הוא המחסום העיקרי למעבר פועלים מצפון הגדה. פועלים בעלי אישור כניסה לעבודה בישראל וגם לעוברים לצורכי מסחר, רפואה ולביקור אסירים. ניתן לעבור את המחסום אך ורק ברגל.
המחסום ממוקם מצפון לכביש 557 ומדרום לטולכרם. מופעל בידי חברת אבטחה אזרחית, שעות הפתיחה: בין 4:00 ל-19:00 בימי חול.
ב-2007 כחברות מחסום ווטש התחלנו להגיע אליו לפני פתיחתו ב-4 בבוקר ולדווח על התנאים הקשים והתורים הארוכים והדחוקים של פועלים. הפועלים שעוברים ממשיכים את דרכם בהסעות לעבודה לרחבי ישראל.
בתקופה הראשונה לפעילותו עברו כ-3000 ואח"כ 5000 איש כל יום.
בגלל מספר קטן של עמדות בדיקה ועיכובים שרירותיים לפרקי זמן ארוכים ב"חדרים" פועלים חששו לאחר להסעה. פועלים יוצאים מביתם ב-2:30 בלילה כדי להיות בין הראשונים.היום עוברים 15,000, והמעבר מהיר יותר. עדיין פועלים יוצאים מבתיהם מוקדם מאד כדי להספיק להיות מעבר למחסום בשעה 7 בבוקר
במתחם צמוד קיים מסוף להעברת סחורות בהיקף מסחרי, בשיטת גב-אל-גב.
Karin LindnerJun-15-2021שער אפרים
-
מחסום ג'וברה (כפריאת)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום ג'וברה היה על כביש 557, מדרום לטולכרם, בצד "מעבר התאנים", הנמצא בתוך שטחי הרשות הפלסטינית (ק"מ אחדים ממזרח לקו הירוק), ומשמש מחסום כניסה מהשטחים לישראל.
המחסום אל הכפר ג'ובארה שהיה עד 2013 במרחב התפר, חסום ומוקף גדר, היה מיועד למעברם של בני המשפחה של הבית הסמוך למחסום, וגם למעברן של חברות מחסום ווטש (באישור מיוחד בלבד), בדרכן למחסום 753 הוא "מחסום הילדים" הנמצא בקצה השני של הכפר.
החיילים המפקחים על "מעבר התאנים" פיקחו גם על המעבר במחסום זה, במשמרות שלנו חכינו לעתים זמן רב עד אשר נמצא המפתח ונפתח השער. המחסום בוטל והפך חלק מגדר ההפרדה שהועברה מערבה בעקבות בג"ץ .
Shoshi AnbarMay-7-2013Jubara/Gate #753 07.05.13
-