בורין (יצהר), בית פוריכ, זעתרה (צומת תפוח), מעבר שומרון, עזון עתמה, יום ה’ 1.9.11, בוקר
1 ספטמבר – לפלסטינים יום אחרון של עיד אל פיטר, למתנחלים יום ראשון ללימודים – הרבה צבא בכבישים.
06:30 עזון עתמה, עיד אל פיטר, רק פועלים בודים עוברים במחסום. החיילים "שיפרו" את פני המחסום ועכשיו מחסומי פלסטיק אדומים תוחמים את שביל המעבר.
מעבר שומרון, אין משטרה ביציאה מישראל ומעט מאד תנועה לשני הכיוונים.
הכביש למרדא פתוח וכך גם לזיתא ולג'מעין.
07:05 זעתרה/תפוח, רכב של יחידת כפיר בלב הכיכר. חיילים בכל צד. חיילי מג"ב בעמדות. רכב פלסטיני מחכה בצד לבדיקת תעודות. כל עיכוב קל יוצר תור מכוניות .
לאורך העיירה חווארה ארבעה רכבים צבאיים חונים ומפטרלים.
מחסומי יצהר/בורין, רכב צבאי חונה בצד.
בעלייה להתנחלות ברכה חייל בשמירה ושני מול הטרמפיאדה.
התנחלות איתמר, רכב צבאי ממול לכניסה.
07:40 בית פוריכ, רכב צבאי חונה מתחת למגדל השמירה. החיילים האדיבים מסבירים לנו כי הנוכחות הצבאית המוגברת היא לכבוד תחילת שנת הלימודים ליהודים ולא לכבוד תחילת ספטמבר או החג של המוסלמים.
מחסום עוורטא, זרוע הברזל הצהובה עדיין חוסמת את המעבר לשכם.
07:50 מחסום חווארה, אין נוכחות צבאית במחסום.
08:10 זעתרה/תפוח, תנועה דלילה של מכוניות. חיילי מג"ב כמעט ואינם מפריעים לזרימת התנועה.
בורין / יצהר
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
בורין
כפר פלסטיני בנפת שכם, ההתנחלויות יצהר והר ברכה הוקמו מעל הישוב הפלסטיני, מעט דרומית לשכם, ליד כביש 60, הכביש המרכזי העובר בגדה, אך הכפר מנותק ממנו, ללא אפשרות להגיע אליו עם רכב.
חיים בו כ-4000 תושבים. רובם עוסק בחקלאות ומרעה צאן, למרות שרבים מבוגרי שני בתי הספר התיכוניים ממשיכים ללימודים באוניברסיטה. בהעדר תעסוקה הם עובדים בבניין או יוצאים לארצות המפרץ.
קרקעות הכפר הופקעו מספר פעמים לצורך הקמת התנחלויות ישראליות ובסיסים צבאיים, וכתוצאה מכך התדלדלו משאבי הקרקע והמים של בורין. משנת 1982, יותר מ-2,000 דונם מקרקעות הכפר הוכרזו כ"אדמות מדינה" ולאחר מכן הועברו להתנחלות הר ברכה.
במהלך השנים האחרונות וביתר שאת מאז 2017 נתון הכפר לפעולות טרור כלפי התושבים של בורין מצד תושבי ההתנחלויות יצהר והר ברכה, המאחז גבעת רונן ואחרים שמתבטאים בפגיעה באנשים וברכוש. למרות קרבת החיילים בבסיס צה"ל הקרוב לאחד מבית הספר של הכפר, סובלים התושבים מאירועים רבים של יידוי אבנים, הצתות של כלי רכב ושדות, המדווחים גם בעיתונות.
מניעת המסיק ב-2023 הייתה אלימה מתמיד. חיילים ומתנחלים עברו עם נשק שלוף בין בתי הכפר ודרשו מאנשים להפסיק למסוק בכפר עצמו ובשטחים הפרטיים מחוץ לכפר. המתנחלים פשטו על שטחי הפלסטינים וגנבו יבול. 300 עצי זית של תושבי בורין, ליד יצהר, נעקרו. איבוד הפרנסה מהזיתים גורם לנזק כלכלי ארוך טווח למשפחות החקלאים, ומביא אותם עד לחרפת רעב.
(מעודכן לנובמבר 2023)
Fathiya AkfaApr-28-2026בורין. צבא ליד ביתו של ב.ע.
-
מחסום / מעבר שומרון
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מעבר כלי רכב, ממוקם מזרחה מראש העין וכפר קאסם, על כביש 5 (חוצה שומרון) המוביל לאריאל ולצומת זעתרה. הוא מיועד לנושאי תעודת זהות כחולה, לאורחים זרים או דיפלומטים וארגונים בינלאומיים בלבד. ב-2009 הניהול הופקד בידי חברת אבטחה אזרחית.
Ronit Dahan-RamatiAug-21-2025כביש 505: שלט הצדעה לנוער הגבעות
-
מחסום בית פוריכּ
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום בית פוריכּ
אחד משלושה המחסומים שסגרו על העיר שכם - בית פוריכ ממזרח, חווארה מדרום, בית איבא ממערב.
המחסום ממוקם בצומת הכבישים 557 (כביש אפרטהייד האסור בנסיעה לפלסטינים), המוביל להתנחלויות איתמר ואלון מורה ולכביש 5487.
המחסום הוקם ב-2001 להולכי רגל ולרכבים; שעות הפתיחה היו קצרות והמעבר היה אטי ובעייתי מאוד. לכאורה המחסום נועד לפקח על התנועה של תושבי בית פוריכּ ובית דג'ן, בהיותו הפתח היחידי אל מחוץ לכפריהם.
מאז מאי 2009 המחסום פועל 24 שעות ביממה, הנוכחות הצבאית מצומצמת, רכבים יכולים לעבור בו ללא בדיקות, למעט בדיקות אקראיות. (עודכן באפריל 2010)
-
מחסום זעתרה (צומת תפוח)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום פנימי בלב הגדה, בצומת כביש 60 וכביש 505 (חוצה שומרון), ממזרח להתנחלות תפוח.
מחסום זה הוא "הגבול" שסימן צה"ל בין צפון הגדה לדרומה, בהתאם למדיניות הבידול בין שני חלקי הגדה שהונהגה מאז דצמבר 2005. במחסום עוברים כלי רכב והולכי רגל המחליפים רכב בצומת.במחסום זעתרה מסלולים נפרדים לישראלים ולפלסטינים. במסלול לישראלים אין בודקים ומסלול לפלסטינים בודקים. התור מתארך ומתקצר חליפות. המחסום, הפתוח 24 שעות ביממה, מאויש חלקית על-ידי הצבא. בדיקת העוברים במחסום נעשית באופן אקראי.
Ronit Dahan-RamatiJun-9-2026זעתרה (צומת תפוח). דגל המקדש מעל תחנה
-
עזון-עתמה
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
כפר פלסטיני בן כ-1,800 תושבים. ההתנחלות שערי תקווה הוקמה על אדמותיו בצמוד אליו, וההתנחלות אורנית הוקמה על אדמותיו החקלאיות. עד 2013 עברה גדר ההפרדה בתוך הכפר ומחסום מאויש על ידי הצבא איפשר לתושבים לעבור מצד לצד. ב-2014 החלו להחליף את הגדר של מובלעת אלקנה בחומה אימתנית סביב הכפר עזון-עתמה ואדמותיו, שניתקה את התושבים מאדמות וחממות פרטיות רבות ליד אורנית וכפר קאסם. בחומה נפתח "שער אורנית 1474", שנפתח 3 פעמים ביום עבור החקלאים. בשנים 2016 -2018 הצבא סגר ופתח באופן שרירותי את השער מדי כמה חודשים, כשהוא מאלץ את החקלאים לעבור, רובם ברגל, דרך שער כמעט לא נגיש הנמצא 3 ק"מ צפונה, בית אמין,1447 או בשער צפוני יותר ע 1419, מול נירית. משם עליהם לחזור כ-8 ק"מ לאדמותיהם שבדרום כדי לעבדן.... ב-2018 נפל דבר, וחקלאי עזון עתמה, שהחממות שלהם ממש מעבר לשער אורנית, התבשרו שהוא לא ייפתח יותר לעולם (מלבד בעונת המסיק). הסיבה: הצבא חושד/טוען שנגנבו ממנו צינורות ברזל שהיו בצדו המזרחי של השער. וכך הוטל עונש קולקטיבי על כל תושבי הכפר, הנאלצים לכתת רגליהם לשערים מרוחקים הנפתחים 2-3 פעמים ביום לפרקי זמן של 15 דקות.
מעודכן ליוני 2021
Apr-11-2019עזון: הכניסה הראשית לכפר עזון: חסומה כבר מספר שבועות
-