בית פוריכ, זעתרה (תפוח), חווארה, יום ש’ 20.12.08, אחה”צ
חווארה- המחסום החדש– כאילו אין הבדל ושוני בין המתחם החדש לישן אבל הרבה הבדל, לגבינו הצפיה יותר קשה תרתי משמע. גם המרחק הפיסי מן האנשים שבתורים וגם העין שצריכה להסתגל להסתכל מבעד לסורגים המקיפים עוד גדר ועוד ברזלים עם שטחי בידוד ובידול ביניהם , ולהביט ממרחק על הגברים העומדים בצייתנות מכאיבה שעה או חצי שעה או שעתיים. אי אפשר לצוד מבט או הבעה ,רק בחוץ אח"כ כשהם ממהרים ונבלעים לתוך המוניות המסיעות לבתים. מישהו אמר שישתלו פרחים בשטים העקרים בין הגדרות, רק שזה לא יקרה ולא רק בגלל האסוציאציות אלא גם מפני שיתרומם אולי מסך נוסף של שיחים או עצים שיסתיר עוד ועוד.
מתכונת הבידוק ללא מקוריות וחידושים, הגבר מניח את החפציו על הדוכן , מוריד חגורה וממשיך להשיל מבגדיו או אפילו מנעליו עד שהגלאי מפסיק לצפצץ , מוסר תעודה בחריץ שבבודקה ובתוכה החיילת הממוגנת ,חוזר לדוכן ומביא את התיק לבדיקה שוב אצל החלון של הבודקה הממוגנת.שלוש עמדות כאלה היו ותור צדדי לנשים ילדים ומבוגרים.זמן עמידה של הגברים בממוצע שעה, כשהיום היו עשרות בכל אחד משלשת התורים. אותה קרוסלה יחידה לכניסה לשכם ומשני הצדדים של המחסום נהגי המוניות הממתינים לנוסעים. המחסום סגור להולכי רגל משעה תשע בערב עד חמש בבוקר ולמכוניות מחצות עד הבוקר. למקרי חרום יש את החייל במגדל.
כתבו כבר שמעבר המכוניות לשכם אפשרי ללא אישור לכל רכב פרטי או מונית ,אבל היציאה מותנית באשור לרכב, ומפח נפש חיכה לנהגים שחגגו למספר רגעים כשדהרו עם המכוניות לתוך שכם , כי היציאה משכם מותנית באשור לרכב בדיוק כמו קודם, וכשלא עברו בחזרה דרך המחסום חזרו ועשו את הסיבוב דרך עסירה שמלייה ,כביש 17 ומחסום הרכבים בשבי שומרון שנסגר בזרוע בשעה שש בערב. הלכו ארבעים השקלים שהרוויח אותו נהג על הסעה לתוך שכם. מה שרק מצביע שכל הסרה של גזירה מסוימת צריכה להיות תלויה באיזה ספין שלא נצא פראיירים ונשחרר קצת חיים. ויותר מאוחר בבית פוריק הבנו משיחות עם הצבא שהכל ניסיון זמני לפי האמרה ,יתנו יקבלו.
בכביש הבידוק למכוניות אין עדיין סורגים וחומות והצלחנו לפטפט עם נוסעים שהעבירו את התיקים במכונת השיקוף, דיברנו לרגע עם כדורגלנים צעירים שנסעו לתחרות ברמאללה. לחצנו ידיים לקפטן ולקוצ' ועל אף הכל החיים עדיין מבעבעים , החיים שאפילו במחסום לבשו צבע עם השוק הקטן שהיה. עכשיו כל הבסטות הרוסות,רואים את הסככות שהופלו, והברזנטים שנתלשו . לחלק מן הרוכלים שהחזיקו את השוק , זו להם הפעם השלישית או הרבעית או הפעם המי יודע כמה שזה קורה . האבות המפרנסים יושבים בבית, והילדים שעזרו בפרנסת המשפחה ממשיכים להסתנן ולמכור בין המוניות , תוך לוליינות האופיינית לשרדנים. איש המת"ק ע. השתתף בעצמו בהריסה ואמר שהוא מילא פקודות , אבל לדעתו אין קיום לבסטות האלה כי הם מזהמים ומלכלכים.בפעם הקודמת לפני כשנה הרס הבסטות היה בגלל שהסככות הפריעו למעבר המוניות ולפני שנים שהרסו את השוק בחווארה אמרו שהשוק הוא קרקע למהומות ולסיכון חיילים.
בכניסה לביתא ג'יפים ,שוטרים וצבא , בחדשות מען דווחו שבלילה הייתה פעולה צבאית, פלישה לבתים ומעצר חמישה עשר צעירים.
בצומת הפניה לגית ג'יפ שבדק מכוניות, בתור שלוש מכוניות ,לא עצרנו.
בזעתרה המכוניות מאיטות לפני הבודקה ולרוב לא נבדקו
בית פוריק– מחסום או אין מחסום? אין בידוק, המעבר במכוניות בלבד לשני הכיוונים לכל תושב פלסטיני, שמירה הדוקה על הכביש המחבר ישירות לחווארה, (ציר מדיסון) מעוכב אחד במחסום כי נסע שם, גששנו לשמוע מתי המפקד א. ישחרר אותו והוא בתשובה התגאה שמוקדם יותר החזיק מישהו שש שעות אפילו או בגלל או למרות שההוא פלסטיני שהגיע מקליפורניה, מה רוצים ששוב יהיה רצח באיתמר? שוב הבנו שהסרת המחסום והשינויים למכוניות בחווארה הם בלון ניסוי שהצבא משלח כדי לבדוק מה קורה ושהכל זמני ובן רגע יוצב שוב המחסום במתכונתו הקודמת
הזרוע החוסמת יציאת רכב מן הכפר לכיוון שכם נסגרת בלילה ולמקרה חרום צריכים שהחייל במגדל יראה וישמע, לא ברור איך זה אפשרי במרחק של עשרות מטרים בין לבין
חווארה העיר והמחסום
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום חווארה הוא מחסום פנימי מדרום לעיר שכם, בצומת הכבישים 60 ו-5077 (בין ההתנחלויות ברכה ואיתמר). מחסום זה היה אחד מארבעת מחסומים הקבועים שסגרו על שכם (מחסומי בית פוריכ ועוורתא ממזרח ומחסום בית איבא ממערב). זה היה מחסום להולכי רגל בלבד. כמתנדבות מחסום ווטש, צפינו יום יום במהלך שתי משמרות, בוקר וצהרים, באלפי הפלסטינים היוצאים משכם ומחכים שעות בתורים כדי להגיע לכל מקום אחר בגדה, מהעבר השני לשל המחסום ניתן היה להגיע ליעד רק בתחבורה ציבורית.
בתחילת חודש יוני 2009, במסגרת הקלות על תנועת הפלסטינים בגדה נפתח המחסום לתנועת כלי רכב. המעבר היה חופשי, עם נוכחות צבאית במגדל השמירה ומדי פעם נעשות בדיקות של רכבים.לאחר פלישת החמאס והטבח בשמחת תורה ב 7.10.23 המחסום נסגר לתנועת פלסטינים
העיירה חווארה שוכנת בנפת שכם בשטח C; היא ממוקמת כ-8 ק"מ מדרום לשכם, ברום של 525 מטר מעל פני הים. תושבי העיירה (כ-7,000 ב-2017) הם מוסלמים, אך השם 'חווארה' משמר כנראה את השם חורון, אזור שהיה נפה שומרונית בימי עזרא ונחמיה. בסמוך לחווארה נמצאות ההתנחלויות הר ברכה, יצהר, איתמר, וכן המאחז גבעת רונן ומאחזים נוספים. בסמוך לעיירה ממוקמת חורבת אבו איסמאעיל, הלא הוא אברהם אבי ישמעאל (דוח מקאמים בגדה המערבית, עמ' 25-28). בתי ספר בחווארה משמשים כבתי ספר אזוריים לכפרי הסביבה, וכביש 60 המהווה עורק התחבורה העיקרי אל יישובי גב ההר עובר בעיירה. כביש "עוקף חווארה" הנסלל מאז 2021 מיועד להחליף את התוואי הנוכחי שעובר בלב העיירה. מסלול הכביש מתחיל בצומת תפוח (כביש חוצה שומרון) ועובר מזרחית לעיירה. הוא מיועד לשרת את היישובים יצהר והר ברכה שמצפון לעיירה ואת יישובי צפון השומרון.
מאז האינתיפאדה הראשונה יש חיכוכים קשים בין המתנחלים באזור ותושבי העיירה והכפרים הסמוכים. המתנחלים עוקרים עצי זית, משתלטים על אדמות מדינה ואדמות פרטיות של פלסטינים ויוזמים התקפות אלימות ופעולות "תג מחיר" בכפרים ובעיירה. במקרים רבים מיידים תושבים אבנים לעבר רכבי יהודים או כוחות צה"ל, והיו כמה ניסיונות ירי ואף ניסיון לינץ' במתנחלים החולפים ברכביהם בעיירה.
ב-26 בפברואר 2023 תקפו כ-400 מתנחלים את תושבי העיירה במשך 5 שעות והעלו באש רכוש, כגון בתים ומכוניות. הפרעות התרחשו בתגובה לפיגוע ירי שהתרחש באותו יום בעיירה, שבו רצח מחבל פלסטיני שני יהודים תושבי הר ברכה. עשרות מתושבי העיירה נמלטו מבתיהם כדי להינצל מהאש. פלסטיני אחד נורה למוות ועשרות נפצעו, בעיקר משאיפת עשן. גדוד מילואים וצוותי מג"ב שהיו מוצבים בעיירה לא מנעו את ההצתות וחילצו משפחות פלסטיניות מבתיהן רק לאחר שהוצתו. 6 מתנחלים נעצרו ושוחררו כעבור יום. השר האוצר סמוטריץ' הצהיר כי "מדינת ישראל צריכה למחוק את חווארה". מנגד – ארגוני שמאל ומרכז ארגנו הפגנות סולידריות ופעולות תמיכה בתושבי חווארה.
חווארה המשיכה להיות בכותרות בכל החודשים שאחרי: פוגרומים של המתנחלים, פיגועים של פלסטינים וחוזר חלילה, נוכחות מסיבית של הצבא בעיירה, ועוצר דה פקטו של המסחר והחיים במרכז העיר. ב-5.10.23 התרחש פיגוע ירי ללא נפגעים בצומת עינאבוס הסמוך לחווארה, ובעקבותיו הקים ח"כ צבי סוכות במרכז חווארה עוד באותו ערב סוכה, ומאות מתנחלים מגובים בצבא רב חסמו את הכביש הראשי וקיימו בלב העיירה תפילות כל הלילה ולמחרת. בשבת 7.10.23 החלה מלחמת "חרבות ברזל" בהתקפה של חמאס על יישובי עוטף עזה מול נוכחות דלה של צה"ל. ביקורת רבה ניתכה על הוצאת כוחות צבא מאזור עוטף עזה והצבתם בגדה, ובאזור חווארה והשומרון בפרט, כמגן למתנחלים המשתלטים ומתפרעים.
ב-12.11.23 נפתח קטע ראשון של כביש עוקף חווארה המיועד לתנועת ישראלים בלבד. כך יכולים המתנחלים לעקוף הכביש החוצה את מרכז חווארה, שהוא העורק המרכזי לתנועה מאזור שכם לרמאללה ולדרום הגדה. לצורך הקמת הכביש הפקיע המינהל האזרחי 406 דונם של אדמות פרטיות של פלסטינים מהכפרים הסמוכים. המתנחלים כרגע אינם מסתפקים בכך, ודורשים לנסוע גם דרך חווארה עצמה כדי להפגין נוכחות ושליטה.
(עדכון נובמבר 2023)
Shoshi AnbarMay-18-2025חווארה: הבתים הישנים בשטח סי
-
מחסום בית פוריכּ
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום בית פוריכּ
אחד משלושה המחסומים שסגרו על העיר שכם - בית פוריכ ממזרח, חווארה מדרום, בית איבא ממערב.
המחסום ממוקם בצומת הכבישים 557 (כביש אפרטהייד האסור בנסיעה לפלסטינים), המוביל להתנחלויות איתמר ואלון מורה ולכביש 5487.
המחסום הוקם ב-2001 להולכי רגל ולרכבים; שעות הפתיחה היו קצרות והמעבר היה אטי ובעייתי מאוד. לכאורה המחסום נועד לפקח על התנועה של תושבי בית פוריכּ ובית דג'ן, בהיותו הפתח היחידי אל מחוץ לכפריהם.
מאז מאי 2009 המחסום פועל 24 שעות ביממה, הנוכחות הצבאית מצומצמת, רכבים יכולים לעבור בו ללא בדיקות, למעט בדיקות אקראיות. (עודכן באפריל 2010)
-
מחסום זעתרה (צומת תפוח)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום פנימי בלב הגדה, בצומת כביש 60 וכביש 505 (חוצה שומרון), ממזרח להתנחלות תפוח.
מחסום זה הוא "הגבול" שסימן צה"ל בין צפון הגדה לדרומה, בהתאם למדיניות הבידול בין שני חלקי הגדה שהונהגה מאז דצמבר 2005. במחסום עוברים כלי רכב והולכי רגל המחליפים רכב בצומת.במחסום זעתרה מסלולים נפרדים לישראלים ולפלסטינים. במסלול לישראלים אין בודקים ומסלול לפלסטינים בודקים. התור מתארך ומתקצר חליפות. המחסום, הפתוח 24 שעות ביממה, מאויש חלקית על-ידי הצבא. בדיקת העוברים במחסום נעשית באופן אקראי.
Ronit Dahan-RamatiJun-9-2026זעתרה (צומת תפוח). דגל המקדש מעל תחנה
-