חזרה לדף חיפוש דוחות

בית פוריכ, חווארה, יום ו’ 12.6.09, בוקר

צופות ומדווחות: עפרה ל.י. ובתה נעמי (אורחות),עפרה ט., אורית ד., נילי פ., מיכל ו. - מדווחת
12/06/2009
| בוקר


 
 
09:25  בית פוריכ
המחסום וה"נקודה ההומניטרית" נעלמו. נשארה רק עמדה קטנה עם שני חיילים. אחד החיילים, בדרגת סמל, סיפר לנו שהורידו את המבנה, שהולכי רגל עדיין לא מורשים לעבור במקום. אפשר לעבור במקום עם מכונית עד השעה 11:00 בלילה. עוד סיפר החייל כי הם בודקים אך ורק מכוניות הנראות להם חשודות, בערך אחת מתוך כל עשר מכוניות העוברות במקום. זאת, לדבריו, בעיקר כדי שהפלסטינים יראו שעדיין יש מחסום.
 
09:45  חווארה
 כמה נהגי מוניות פלסטינים ובעל עגלה סיפרו לנו שיש שמועות שעומדים לסגור את המחסום. שאלנו את בעל העגלה, אשר גר קרוב למחסום, מה יעשה לאחר סגירת המחסום והוא אמר שיעבוד בשכם. הבחנו כי קירבו את מכונת הבידוק למחסום.
 
אלכסיי, קצין בדרגת סג"מ שהיה לנו "העונג" לפגוש גם בביקורנו הקודם, אסר על שתי אורחות שהיו איתנו לצלם.
סג"מ אלכסי גם ביקש מאיתנו להתרחק ואיים שיתקשר למשטרה. לטענתו, אסור היה לנו להיות במקום לפי צו אלוף.
ביקשנו שיראה את הצו והזכרנו לו את הויכוח באותו נושא שניהלנו עימו בפעם הקודמת. החייל השני אמר: "אתן נשים מבוגרות ואתן יודעות שאסור לכן לעמוד כאן. אתן לא ילדות בנות שש".
 
עברנו למתחם המכוניות. במתחם  היו שתי מכוניות עם שלושה חיילים בכל עמדה. התנועה  דלילה ובכל פעם עברו שתיים עד שלוש מכוניות.  כעבר כמה  דקות התקרבה אלינו קבוצה של ארבעה חיילים, בהם אלכסי והחייל שהיה איתו,  ושוב ביקשו מאיתנו לא לצלם בטענה ש"אסור לצלם חיילים".
 
 בחניה לפני שעמדנו לעזוב, ניגש אלינו אלכסי וביקש לראות את התמונות שצילמנו. שתי האורחות (שצילמו את התמונות) סירבו להראות לו את התמונות. הוא טען שיש לו סמכות של שוטר ביקשנו את פרטי החייל  אך הוא טען שאין בידיו תעודת חוגר ושכח את שמו ופרטיו האישיים. כעבור כמה דקות הגיע ג'יפ של משמר הגבול מספר 611353 ואמר שהוא מוכן לתת לנו את הפרטים. הוא גם צילם את המכונית שלנו. שאלנו אותו אם זה לא חוקי לעמוד ולצלם את המחסום והוא ענה שכן.


 

  • חווארה העיר והמחסום

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    •  

      מחסום חווארה הוא מחסום פנימי מדרום לעיר שכם, בצומת הכבישים 60 ו-5077 (בין ההתנחלויות ברכה ואיתמר). מחסום זה היה אחד מארבעת מחסומים הקבועים שסגרו על שכם (מחסומי בית פוריכ ועוורתא ממזרח ומחסום בית איבא ממערב). זה היה מחסום להולכי רגל בלבד. כמתנדבות מחסום ווטש, צפינו יום יום במהלך שתי משמרות, בוקר וצהרים, באלפי הפלסטינים היוצאים משכם ומחכים שעות בתורים כדי להגיע לכל מקום אחר בגדה, מהעבר השני לשל המחסום ניתן היה להגיע ליעד רק בתחבורה ציבורית. 
      בתחילת חודש יוני 2009, במסגרת הקלות על תנועת הפלסטינים בגדה נפתח המחסום לתנועת כלי רכב. המעבר היה חופשי, עם נוכחות צבאית במגדל השמירה ומדי פעם נעשות בדיקות של רכבים. 

      לאחר פלישת החמאס והטבח בשמחת תורה ב 7.10.23 המחסום נסגר לתנועת פלסטינים

      העיירה חווארה  שוכנת בנפת שכם בשטח C; היא ממוקמת כ-8 ק"מ מדרום לשכם, ברום של 525 מטר מעל פני הים. תושבי העיירה (כ-7,000 ב-2017) הם מוסלמים, אך השם 'חווארה' משמר כנראה את השם חורון, אזור שהיה נפה שומרונית בימי עזרא ונחמיה.  בסמוך לחווארה נמצאות ההתנחלויות הר ברכה, יצהר, איתמר, וכן המאחז גבעת רונן ומאחזים נוספים. בסמוך לעיירה ממוקמת חורבת אבו איסמאעיל, הלא הוא אברהם אבי ישמעאל (דוח מקאמים בגדה המערבית, עמ' 25-28). בתי ספר בחווארה משמשים כבתי ספר אזוריים לכפרי הסביבה, וכביש 60 המהווה עורק התחבורה העיקרי אל יישובי גב ההר עובר בעיירה. כביש "עוקף חווארה" הנסלל מאז 2021 מיועד להחליף את התוואי הנוכחי שעובר בלב העיירה. מסלול הכביש מתחיל בצומת תפוח (כביש חוצה שומרון) ועובר מזרחית לעיירה. הוא מיועד לשרת את היישובים יצהר והר ברכה שמצפון לעיירה ואת יישובי צפון השומרון.

      מאז האינתיפאדה הראשונה יש חיכוכים קשים בין המתנחלים באזור ותושבי העיירה והכפרים הסמוכים. המתנחלים עוקרים עצי זית, משתלטים על אדמות מדינה ואדמות פרטיות של פלסטינים ויוזמים התקפות אלימות ופעולות "תג מחיר" בכפרים ובעיירה. במקרים רבים מיידים תושבים אבנים לעבר רכבי יהודים או כוחות צה"ל, והיו כמה ניסיונות ירי ואף ניסיון לינץ' במתנחלים החולפים ברכביהם בעיירה.

      ב-26 בפברואר 2023 תקפו כ-400 מתנחלים את תושבי העיירה במשך 5 שעות והעלו באש רכוש, כגון בתים ומכוניות. הפרעות התרחשו בתגובה לפיגוע ירי שהתרחש באותו יום בעיירה, שבו רצח מחבל פלסטיני שני יהודים תושבי הר ברכה. עשרות מתושבי העיירה נמלטו מבתיהם כדי להינצל מהאש. פלסטיני אחד נורה למוות ועשרות נפצעו, בעיקר משאיפת עשן. גדוד מילואים וצוותי מג"ב שהיו מוצבים בעיירה לא מנעו את ההצתות וחילצו משפחות פלסטיניות מבתיהן רק לאחר שהוצתו. 6 מתנחלים נעצרו ושוחררו כעבור יום. השר האוצר סמוטריץ' הצהיר כי "מדינת ישראל צריכה למחוק את חווארה". מנגד – ארגוני שמאל ומרכז ארגנו הפגנות סולידריות ופעולות תמיכה בתושבי חווארה.

      חווארה המשיכה להיות בכותרות בכל החודשים שאחרי: פוגרומים של המתנחלים, פיגועים של פלסטינים וחוזר חלילה, נוכחות מסיבית של הצבא בעיירה, ועוצר דה פקטו של המסחר והחיים במרכז העיר. ב-5.10.23 התרחש פיגוע ירי ללא נפגעים בצומת עינאבוס הסמוך לחווארה, ובעקבותיו הקים ח"כ צבי סוכות במרכז חווארה עוד באותו ערב סוכה, ומאות מתנחלים מגובים בצבא רב חסמו את הכביש הראשי וקיימו בלב העיירה תפילות כל הלילה ולמחרת.  בשבת 7.10.23 החלה מלחמת "חרבות ברזל" בהתקפה של חמאס על יישובי עוטף עזה מול נוכחות דלה של צה"ל. ביקורת רבה ניתכה על הוצאת כוחות צבא מאזור עוטף עזה והצבתם בגדה, ובאזור חווארה והשומרון בפרט, כמגן למתנחלים המשתלטים ומתפרעים. 
       

      ב-12.11.23 נפתח קטע ראשון של כביש עוקף חווארה המיועד לתנועת ישראלים בלבד.  כך יכולים המתנחלים לעקוף הכביש החוצה את מרכז חווארה, שהוא העורק המרכזי לתנועה מאזור שכם לרמאללה ולדרום הגדה. לצורך הקמת הכביש הפקיע המינהל האזרחי 406 דונם של אדמות פרטיות של פלסטינים מהכפרים הסמוכים. המתנחלים כרגע אינם מסתפקים בכך, ודורשים לנסוע גם דרך חווארה עצמה כדי להפגין נוכחות ושליטה.

      (עדכון נובמבר 2023)

      חווארה: הבתים הישנים בשטח סי
      Shoshi Anbar
      May-18-2025
      חווארה: הבתים הישנים בשטח סי
  • מחסום בית פוריכּ

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • מחסום בית פוריכּ

      אחד משלושה המחסומים שסגרו על העיר שכם - בית פוריכ ממזרח, חווארה מדרום, בית איבא ממערב.
      המחסום ממוקם בצומת הכבישים 557 (כביש אפרטהייד האסור בנסיעה לפלסטינים), המוביל להתנחלויות איתמר ואלון מורה ולכביש 5487.
      המחסום הוקם ב-2001 להולכי רגל ולרכבים; שעות הפתיחה היו קצרות והמעבר היה אטי ובעייתי מאוד. לכאורה המחסום נועד לפקח על התנועה של תושבי בית פוריכּ ובית דג'ן, בהיותו הפתח היחידי אל מחוץ לכפריהם.
      מאז מאי 2009 המחסום פועל 24 שעות ביממה, הנוכחות הצבאית מצומצמת, רכבים יכולים לעבור בו ללא בדיקות, למעט בדיקות אקראיות.  (עודכן באפריל 2010)

       

לתרומה