דרום הר חברון, סנסנה (מעבר מיתר)
מחסום מיתר – מגרשי החנייה עמוסים עד אפס מקום, קצת מעודד לחשוב שעדיין יש דרישה לפועלים פלסטינים בתחומי המדינה. גם בפרצה בגדר ניכרה פעילות של עוברים וגם נשים שחצו את הגדר.
נסענו בכביש 317 כשהמטרה העברת כמות גדולה של ביגוד לאבו סאפי.
בעל הבית לא נמצא בביתו אבל רעיתו ושלוש מהבנות קבלו את פנינו בשמחה ולפי המסורת. מדהים לראות את ההתארגנות של הבית – מאז חודש מרץ המטבח במערה הצטייד ב”ארון כלים” פלטת גז ועוד כמה פריטים והקירות התכסו בציורים עליזים חדשים של ראניה.
אשתו של אבו סאפי ספרה כי יום קודם הגיעו אליהם נציגי המתנחלים כולל קפלן שגר בפסגת ההר מולם. היא טענה כי הם “באו בטוב” כלומר בעל הבית נתן להם היתר להכנס ולהסתובב. נראה כי באו להעריך האם כדאי להם להשתלט על האזור.
חזרנו לכביש הראשי ומתחת למאחז אביגיל, זיהינו בתחתית הוואדי את אבו סאפי רועה את עדרו. הוא הסביר שהוואדי ושתי הגדות שלו הם שטחים של משפחתו מזה דורות, והמאחז נגס בשטחים אלו. בשנת 1983 בנה בור מים ותעלות בתחתית הוואדי כדי להשקות את העדרים שהוא מביא לשטח לאכול את שלף החיטה. השנה לא נבטה החיטה והעדר מקושש קוצים ודרדרים.
בעודנו מדברים עם אבו סאפי הגיע סוואנה צבאית ועוד ג’יפ מלווה, כנראה נקראו על ידי יושבי המאחז. חקרו אותנו למעשינו, ולא זזו משם עד שלא התקפלנו ונסענו חזרה באותו ציר לבאר שבע.
עצב של סוף הקיץ, העדרים השדות וגם האנשים צמאים למים ואלו יש רק למתנחלים.
דרום הר חברון
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
יטא היא עיר המחוז של דרום הר חברון.
היא נמצאת באזור סְפר בין האזור הפורה של חברון וסביבתה לבין המדבר של הרי חברון. היא מונה כ-64 אלף תושבים. הכפרים מסביבה מכונים מסאפר יטא (כפרי הבת של יטא). תושביהם מתקיימים מצאן וחקלאות. החקלאות מתאפשרת רק בחלקות קטנות, בעיקר סמוך לערוצי נחלים. רוב האזור סלעי וטרשי.מראשית שנות השמונים הוקמו על האדמה החקלאית בדרום הר חברון, אשר עובדה בידי הפלסטינים, מספר התנחלויות ומאחזים: כרמל, מעון, סוסיה, מצדות יהודה, עתניאל ועוד היד נטויה. מאז הוקמו ההתנחלויות ושטחיהם החקלאיים צומצו, סובלים התושבים בדרום הר חברון מהתנכלויות מצד המתנחלים, ובמקביל נמשכים נסיונות גירוש והריסות בתים במקביל למניעת מים וחשמל. הצבא והמשטרה נמנעים מלהתערב בדרך כלל באירועים אלימים ואינם ממצים חקירה הנדרשת לאכיפת החוק על המתנחלים הפורעים. ההתנכלויות בדרום הר חברון כוללות תקיפה ונסיון לשרוף אוהלי מגורים, שיסוי בכלבים, פגיעה בעדרים ומניעת גישה לשדות מרעה.
המחסומים בדרום הר חברון מרוכזים בכבישים המרכזיים 317 ו -60. ברובם לא ניכרת נוכחות צבאית, אך מערך מבוזר של מגדלי שמירה מאוישים מנטר את הכפרים הפלסטיניים ואת דרכי הגישה להתנחלויות. חסימות מסוגים שונים מוצבות בהתאם לצורכי המתנחלים והצבא. מדובר בעיקר בצומת זיף, מעבר דורא-אלפוואר וצומת הכבשים בכניסה הדרומית לחברון.
עודכן אפריל 2021, מיכל צ'
Michal TsadikJun-21-2026שעב אל-בוטום - מתחם המגורים של משפחת נג'אר
-
מחסום / מעבר מיתר (סנסנה)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
המחסום ממוקם על הקו הירוק ומשמש כמעבר גבול בין ישראל לגדה המערבית ומנוהל על ידי מנהלת המעברים במשרד הביטחון. מכיל מתחם סחורות (אגרגטים), מחסום רכב (מיועד לנושאי תעודת זהות כחולה, לאזרחים זרים או דיפלומטים וארגונים בינלאומיים). מעבר פלסטינים אסור, למעט בעלי היתרי כניסה לישראל, המורשים לעבור ברגל בלבד. יש בו מת"ק, יחידת מכס, פיקוח חי וצומח, משטרת עיירות.
- בשנה האחרונה לא רחוק מהמעבר יש פרצה בגדר גדולה וידועה לכול. לא נראה שיש אינטרס לחסום. נוצרת כלכלת דוכנים וחנייה.
עודכן אפריל 2021, מיכל צ'
Michal TsadikJun-21-2026שעב אל-בוטום - מתחם המגורים של משפחת נג'אר
-
