חזרה לדף חיפוש דוחות

חווארה, יום ג’ 24.2.09, בוקר

מקום או מחסום: חווארה העיר והמחסום
צופות ומדווחות: דידי, יעל פ.
24/02/2009
| בוקר

 הגענו אחרי השעה 8.00 וכצפוי, וכפי שרב המשמרות שלנו בחווארה לאחרונה, גם זו עברה בשקט ובלי כל חריגות.החיילים התנהגו אלינו בנימוס ובאדיבות. (אפילו לא דרשו מאתנו להתרחק מרחק 50 מ' מהיציאה מן המחסום) הסתובבנו חופשית בכל הסביבה וצפינו מכל מקום. (ליד מחסום המכוניות חייל ביקש שנזוז קצת, זזנו מבלי שהבנו מה שונה במקום זה או אחר, ראינו אותו דבר). אף חייל/ת לא הרים קול, התור התקדם בקצב סביר בהחלט ללא כל עיכוב. לא היה אף עצור או מעוכב בשום "מכלאה". את רב זמן שהותנו שם "בילינו" בשיחות עם המקומיים. אין כל חדש. השוק מתעורר טיפין, טיפין, קנינו בייגל, יש דוכני שתיה קלה, הנער עם הסוכריות, כרגיל, מסתובב בשטח. עדיין אין פירות וירקות – מי יודע, אולי גם הם יחזרו. איש אינו מבין במה זה הפריע ולאיש אין תשובה מתי תבוטל הגזירה.חזרו ונישנו הטענות, המאד צודקות, בדבר העדר שרותים ומי שתיה במקום.

למרות כל שכתוב לעיל, שלא יובן, חלילה, כאילו המצב נפלא. לא! – עדיין העוברים נדרשים להסיר חגורות, חושפים בטן ו"רוקדים" את "מחול המחסום". עדיין המציאות משפילה רק שאיכשהו כולם התרגלו למצב ועל השיגרה האיומה כבר לא מתלוננים.

בדרכנו, הלוך וחזור, בזיתא ובמרדא לא נראו כל חיילים ושום סגרים מיוחדים.
בצומת זעתרא היו כ- 15 מכוניות בתור שנראה מתקדם בקצב סביר. אוטובוס אחד חנה בכיכר וכל נוסעיו הורדו וחיכו לידו. (מזל שלא היה ממש קר, בסה"כ היה יום אביבי למדי).


אנו תקוה שאכן, הידיעות שעוברות לאחרונה, כאילו המחסום אמור להתחסל, הן אמנם נכונות  (אגב, מיד אחרי שנחנך ה"טרמינל" החדש אמר לנו המת"ק שהוא מועמד לחיסול בקרוב…).

 

  • חווארה העיר והמחסום

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    •  

      מחסום חווארה הוא מחסום פנימי מדרום לעיר שכם, בצומת הכבישים 60 ו-5077 (בין ההתנחלויות ברכה ואיתמר). מחסום זה היה אחד מארבעת מחסומים הקבועים שסגרו על שכם (מחסומי בית פוריכ ועוורתא ממזרח ומחסום בית איבא ממערב). זה היה מחסום להולכי רגל בלבד. כמתנדבות מחסום ווטש, צפינו יום יום במהלך שתי משמרות, בוקר וצהרים, באלפי הפלסטינים היוצאים משכם ומחכים שעות בתורים כדי להגיע לכל מקום אחר בגדה, מהעבר השני לשל המחסום ניתן היה להגיע ליעד רק בתחבורה ציבורית. 
      בתחילת חודש יוני 2009, במסגרת הקלות על תנועת הפלסטינים בגדה נפתח המחסום לתנועת כלי רכב. המעבר היה חופשי, עם נוכחות צבאית במגדל השמירה ומדי פעם נעשות בדיקות של רכבים. 

      לאחר פלישת החמאס והטבח בשמחת תורה ב 7.10.23 המחסום נסגר לתנועת פלסטינים

      העיירה חווארה  שוכנת בנפת שכם בשטח C; היא ממוקמת כ-8 ק"מ מדרום לשכם, ברום של 525 מטר מעל פני הים. תושבי העיירה (כ-7,000 ב-2017) הם מוסלמים, אך השם 'חווארה' משמר כנראה את השם חורון, אזור שהיה נפה שומרונית בימי עזרא ונחמיה.  בסמוך לחווארה נמצאות ההתנחלויות הר ברכה, יצהר, איתמר, וכן המאחז גבעת רונן ומאחזים נוספים. בסמוך לעיירה ממוקמת חורבת אבו איסמאעיל, הלא הוא אברהם אבי ישמעאל (דוח מקאמים בגדה המערבית, עמ' 25-28). בתי ספר בחווארה משמשים כבתי ספר אזוריים לכפרי הסביבה, וכביש 60 המהווה עורק התחבורה העיקרי אל יישובי גב ההר עובר בעיירה. כביש "עוקף חווארה" הנסלל מאז 2021 מיועד להחליף את התוואי הנוכחי שעובר בלב העיירה. מסלול הכביש מתחיל בצומת תפוח (כביש חוצה שומרון) ועובר מזרחית לעיירה. הוא מיועד לשרת את היישובים יצהר והר ברכה שמצפון לעיירה ואת יישובי צפון השומרון.

      מאז האינתיפאדה הראשונה יש חיכוכים קשים בין המתנחלים באזור ותושבי העיירה והכפרים הסמוכים. המתנחלים עוקרים עצי זית, משתלטים על אדמות מדינה ואדמות פרטיות של פלסטינים ויוזמים התקפות אלימות ופעולות "תג מחיר" בכפרים ובעיירה. במקרים רבים מיידים תושבים אבנים לעבר רכבי יהודים או כוחות צה"ל, והיו כמה ניסיונות ירי ואף ניסיון לינץ' במתנחלים החולפים ברכביהם בעיירה.

      ב-26 בפברואר 2023 תקפו כ-400 מתנחלים את תושבי העיירה במשך 5 שעות והעלו באש רכוש, כגון בתים ומכוניות. הפרעות התרחשו בתגובה לפיגוע ירי שהתרחש באותו יום בעיירה, שבו רצח מחבל פלסטיני שני יהודים תושבי הר ברכה. עשרות מתושבי העיירה נמלטו מבתיהם כדי להינצל מהאש. פלסטיני אחד נורה למוות ועשרות נפצעו, בעיקר משאיפת עשן. גדוד מילואים וצוותי מג"ב שהיו מוצבים בעיירה לא מנעו את ההצתות וחילצו משפחות פלסטיניות מבתיהן רק לאחר שהוצתו. 6 מתנחלים נעצרו ושוחררו כעבור יום. השר האוצר סמוטריץ' הצהיר כי "מדינת ישראל צריכה למחוק את חווארה". מנגד – ארגוני שמאל ומרכז ארגנו הפגנות סולידריות ופעולות תמיכה בתושבי חווארה.

      חווארה המשיכה להיות בכותרות בכל החודשים שאחרי: פוגרומים של המתנחלים, פיגועים של פלסטינים וחוזר חלילה, נוכחות מסיבית של הצבא בעיירה, ועוצר דה פקטו של המסחר והחיים במרכז העיר. ב-5.10.23 התרחש פיגוע ירי ללא נפגעים בצומת עינאבוס הסמוך לחווארה, ובעקבותיו הקים ח"כ צבי סוכות במרכז חווארה עוד באותו ערב סוכה, ומאות מתנחלים מגובים בצבא רב חסמו את הכביש הראשי וקיימו בלב העיירה תפילות כל הלילה ולמחרת.  בשבת 7.10.23 החלה מלחמת "חרבות ברזל" בהתקפה של חמאס על יישובי עוטף עזה מול נוכחות דלה של צה"ל. ביקורת רבה ניתכה על הוצאת כוחות צבא מאזור עוטף עזה והצבתם בגדה, ובאזור חווארה והשומרון בפרט, כמגן למתנחלים המשתלטים ומתפרעים. 
       

      ב-12.11.23 נפתח קטע ראשון של כביש עוקף חווארה המיועד לתנועת ישראלים בלבד.  כך יכולים המתנחלים לעקוף הכביש החוצה את מרכז חווארה, שהוא העורק המרכזי לתנועה מאזור שכם לרמאללה ולדרום הגדה. לצורך הקמת הכביש הפקיע המינהל האזרחי 406 דונם של אדמות פרטיות של פלסטינים מהכפרים הסמוכים. המתנחלים כרגע אינם מסתפקים בכך, ודורשים לנסוע גם דרך חווארה עצמה כדי להפגין נוכחות ושליטה.

      (עדכון נובמבר 2023)

      חווארה: הבתים הישנים בשטח סי
      Shoshi Anbar
      May-18-2025
      חווארה: הבתים הישנים בשטח סי
לתרומה