חזרה לדף חיפוש דוחות

סוסיא

מקום או מחסום: סוסיא
צופות ומדווחות: לאה שקדיאל, ג'ודי אורבך, חגית ש'-ש', נינה ומיכל (מדווחת)
24/07/2015
| אחה"צ

13.00-16.00

בחום של כמעט 40 מעלות, נסענו למשמרת מיוחדת, לאחר שכל השבוע ביקרנו בסוסיא, בכל משמרת, נסענו להשתתף בהפגנה. שמחנו לפגוש חברות מתל אביב ומירושלים.

התמונה הראשונה שקידמה את פנינו היתה של ילדי סוסיא בעזרת פעילים צעירים מכינים פלייר ענק ומרססים כתובות בנושא.

בתום ההפגנה מצאו אבנים מספיק כבדות להחזיקו שלא יעוף ברוח העזה שנשבה שם אחה"צ ולפרוס אותו לאורך דרך הכניסה לישוב.

נאצר נוואג'עה בסיוע הרבה אנשים טובים הצליח להביא למודעות הארץ והעולם את העוול המתוכנן.

 

היו שם כ-800 איש, בהם צוותי טלוויזיה, נציגים מכל ארגוני השלום וגם מוסטפה ברגותי, השר הממונה מטעם הרשות הפלסטינית.

הכל התנהל למופת. נאמו, נציגי תעיוש ורבנים למען שלום, ברגותי ונאצר כמובן.

כוחות המשטרה והצבא בנוכחות צנועה פטרלו מרחוק ונשמרו לאפשר את קיומה של העצרת בלי ליצור פרובוקציות. (למדו משהו? או שנוכחות הרבה גורמים מעבר לים השפיעה).

 

 

  • סוסיא

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • סוסיא הפלסטינית שוכנת היום בין ההתנחלות סוסיא לבין הבסיס הצבאי . התושבים החלו להתיישב בשטחים שמחוץ לכפרים בשנות השלושים של המאה ה–19, והתגוררו במערות, אוהלים וסוכות. עד היום הם מקיימים אורח חיים מסורתי ופרנסתם מבוססת על חקלאות ורעיית צאן. עד מלחמת 1948 עיבדו החקלאים שטחים שהתפרשו עד לאזור ערד. בעקבות המלחמה איבדו חלק ניכר מאדמותיהם שנותרו מעבר לגבול, בצד הישראלי. לאחר מלחמת 1967 והכיבוש הישראלי הוקמו באזור מחנות צבאיים, הוכרזו שטחי אש ושמורות טבע, ושטח האדמות צומצם עוד יותר. ההתנחלות היהודית בסוסיא החלה ב-1979. מאז מתנהל מאבק עיקש לסלק את שרידי התושבים הפלסטיניים המסרבים לעזוב את מקום הולדתם ולעבור ליאטא הסמוכה. עם פיתוחו של אתר תיירות בח’ירבת סוסיה בסוף שנות ה-1980 (בית כנסת קדום) גורשו עשרות משפחות שגרו במערות בסביבתו. במחצית  השניה של שנות ה- 1990 התפתחה באזור צורה חדשה של התנחלות – חוות רועים של מתנחלים בודדים. תופעה זו גרמה להגברת המתח בין המתנחלים לתושבים המקוריים, הפלסטינים, והביאה להתנכלויות חוזרות ונשנות של תושבי החוות כלפי הפלסטינים. במקביל נמשכו הריסות מבנים והשחתות יבול מצד גורמי הביטחון וכן מניעת מים וחשמל. בסוסיא הפלסטינית, כמו בחלק גדול של כפרי דרום הר חברון, אין מים זורמים, אך עובר בה צינור המים המספק מים להתנחלות סוסיא. הפלסטינים קונים מים יקרים שמגיעים במכליות. חשמל סולרי מסופק על ידי מערכת קולטים, שהותקנה בכספי תרומות. אך ההריסות בכפרים לא חסות על בורות מים ולא על הלוחות הסולאריים ועמודי חשמל המיועדים להעברת חשמל סולרי בין הכפרים.  עודכן אפריל 2021, ענת ט.
לתרומה