עזון עתמה ומסחה, יום ג’ 2.8.11, בוקר
7.50 – עזון עטמה,
ריק. מעבר בודדים ללא בעיות. החיילים מעריכים מעבר של כ 200 איש בבוקר.
המגדל מאוייש כל היממה לצורך מתן מעבר לבעלי רשיונות לחלק הדרומי.
8.47 – שער האני. – מסחה
מבט על השער שיהיה נושא השיחה שלנו בבית המועצה של מסחה.
9.10 – ראש הכפר: ועוד ארבעה חקלאים מתכנסים. אנחנו מקריאות להם את מכתב התשובה של היועמ"ש על סעיפיו. הם מוחים על אי דיוקים, לא נסללה דרך חקלאית אל המעבר התת קרקעי המוביל לשער מגן דן, ולא עברו דרכו שום כלים חקלאיים.
הטענה כי ב-2008 שער האני נפתח לחקלאים אך הם בחרו לא לעבור בו מופרכת לחלוטין לטענתם, מה גם שבשנים שאחר כך הגישו בקשות שלא נענו.
לסבר את האוזן של הקוראות שער האניׁ(1549), הוא שער חקלאי מסודר הנמצא בפאתי מסחה ליד ביתו של האני (המופרד בגדר ופשפש משאר הכפר). כ-50 ויותר חקלאים נזקקים לו לצורך גישה לאדמותיהם. השערים האחרים שער מגן דן (1567) מערבי למסחה ושער מסחה צפון (1534) רחוקים מהישוב ומשרתים חלקות אחרות. המעבר דרכם אל החלקות הצמודות למסחה כרוך בקשיים ניכרים.
הפיסקה האחרונה במכתב היועמ"ש מבטיחה שפניה של תושבי מסחה במועד, אל נציגי המנהל האזרחי במפקדת התיאום והקישור, תענה בבחינה מחודשת של פתיחת השער, גם על ידי גורמי הצבא הרלבנטי.
על מנת לקדם את העניין הצענו שתושבי מסחה יתחילו כבר עתה לטפל בהגשת הבקשות לשער האני על מנת שיוכלו להעביר אלינו את רשימת המבקשים ואנו נוכל להפעיל לחצים מצידנו לקיים את ההבטחה כפי שנמצאה במכתב התשובה.
בתקווה ששתי הפעולות המקבילות יביאו לפתיחה מחודשת של שער האני כשער עונתי לפחות.
לקראת סוף הפגישה הגיע האני עצמו, גם לו אין אפשרות להגיע לאדמותיו שלו, דרך השער הנקרא על שמו, ממש לעג לרש.
עזון-עתמה
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
כפר פלסטיני בן כ-1,800 תושבים. ההתנחלות שערי תקווה הוקמה על אדמותיו בצמוד אליו, וההתנחלות אורנית הוקמה על אדמותיו החקלאיות. עד 2013 עברה גדר ההפרדה בתוך הכפר ומחסום מאויש על ידי הצבא איפשר לתושבים לעבור מצד לצד. ב-2014 החלו להחליף את הגדר של מובלעת אלקנה בחומה אימתנית סביב הכפר עזון-עתמה ואדמותיו, שניתקה את התושבים מאדמות וחממות פרטיות רבות ליד אורנית וכפר קאסם. בחומה נפתח "שער אורנית 1474", שנפתח 3 פעמים ביום עבור החקלאים. בשנים 2016 -2018 הצבא סגר ופתח באופן שרירותי את השער מדי כמה חודשים, כשהוא מאלץ את החקלאים לעבור, רובם ברגל, דרך שער כמעט לא נגיש הנמצא 3 ק"מ צפונה, בית אמין,1447 או בשער צפוני יותר ע 1419, מול נירית. משם עליהם לחזור כ-8 ק"מ לאדמותיהם שבדרום כדי לעבדן.... ב-2018 נפל דבר, וחקלאי עזון עתמה, שהחממות שלהם ממש מעבר לשער אורנית, התבשרו שהוא לא ייפתח יותר לעולם (מלבד בעונת המסיק). הסיבה: הצבא חושד/טוען שנגנבו ממנו צינורות ברזל שהיו בצדו המזרחי של השער. וכך הוטל עונש קולקטיבי על כל תושבי הכפר, הנאלצים לכתת רגליהם לשערים מרוחקים הנפתחים 2-3 פעמים ביום לפרקי זמן של 15 דקות.
מעודכן ליוני 2021
Apr-11-2019עזון: הכניסה הראשית לכפר עזון: חסומה כבר מספר שבועות
-