זעתרה (תפוח), חווארה, יום ד’ 14.1.09, אחה”צ
14:30 – צומת זעתרה: 20 רכבים מכיוון שכם.
14:36 – מחסום חווארה
3 עמדות פעילות כולל ההומניטרי. תנועה דלילה ביותר. מעט מאוד אנשים. רחלי שואלת את הקצין למה מיעוט האנשים והוא עונה לה: "שאלה טובה…" נדים טוען שאחת הסיבות זה המצב הכלכלי בעקבות המלחמה בעזה. סיבה נוספת היא לפי קצין המת"ק היא שאין אוניברסיטה וגם "עבודה מהירה של החיילים…"
אחד הקצינים מפנה אותנו למסמך המוצמד לחלון עמדת הבדיקה, האומר שאסור לאזרחים לעבור בשטח הסטרילי. רחלי מנסה להראות לקצין את הבעייתיות במסמך, כך שאם הפלסטינים יכולים לעבור בשטח הסטרילי אז גם אנחנו יכולות, על מנת לבצע את עבודתינו. בינתיים התנועה דלילה מאוד ולא מחכים הרבה זמן בתור. אני מבקשת מקצין המחסום, אליאל, לראות אם יש מישהו בצינוק והוא אומר לי שאין שם אף אחד.
נדים ואחד הקצינים מחליפים לחיצות יד. ונדים אומר לו שבטח עדיף לו להיות במחסום מאשר בעזה. הקצין עונה לו שצריך לנקות את עזה מהקטיושות…
פלסטיני עובר ואומר לחברו: "מה זה החיים האלה…"
בשלב מסויים מגיעה משטרה, מסתבר שקצין המחסום הזמין אותה ומתפתח ויכוח ניצחי ואין סופי על מיקום עמידתנו במחסום. ואיך נמשיך לעשות את עבודתנו בחווארה, עם שוטר בשם יהושוע סטולר, שדבר ראשון לקח את תעודות הזהות שלנו לצורך רישום. דיברנו איתו והסברנו לו שאנו רוצות לעשות את עבודתנו ושאנחנו לא מפריעות לחיילים ואם הם בוחרים לא לענות לנו או אז אנו מכבדות זאת.
אני המשכתי את השיחה עם השוטר שהייתה מכבדת וטובה. הסברתי לו שוב שאנחנו לא מחפשות להפריע לחיילים אלא לתעד את מה שקורה ואם יש לנו שאלות אנו מפנות אותן לקצין המחסום או קצין המת"ק, ולא מפריעות באמצע "ארוע…". השוטר טען שהוא לא מבין למה הזמינו אותו ושאנחנו באמת לא מפריעות וגם לא מתלהמות והוא מבין את הצורך שלנו ואף אמר שמצא עבורנו פתרון, שהוא לעמוד מעבר הגדר הנמוכה בקו הקרוסלות, קרוב מאוד לתור ההומניטרי.
קצין המחסום, אליאל, שגם הוא דיבר איתנו בסבר פנים ובצורה מכבדת, הסביר לנו שהוא קיבל הוראה מהמח"ט שאנחנו לא יכולות לעמוד בקו הקרוסלות, אלא רק במעבר מול הקרוסלה שבין שתי עמדות הבדיקה. והוא גם אמר שהוא מבין את הצורך שלנו אך לא יכול לעשות שום דבר.
לגבי הדיבור עם החיילים, אמרנו גם לשוטר סטולר וגם לקצין המחסום אליאל, שדבורה אכן דיברה עם החיילים והם שיתפו פעולה והסכימו שתעמוד לידם בסמוך לתור ההומניטרי.
עזבנו את המחסום ב- 16:00 אחרי שיחה מכבדת ותקווה שעו"ד של מחסום ווטש תמצאנה דרך לפתור את בעיית הנגישות. 16:20 – כפר חווארה: עצרנו בכדי לשאול את תושבי המקום מתי הסתיים העוצר, והם אמרו לנו שהוא הסתיים היום ב- 12:00.
16:49- צומת זעתרה: 7 רכבים מכיוון כביש 5.
חווארה העיר והמחסום
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום חווארה הוא מחסום פנימי מדרום לעיר שכם, בצומת הכבישים 60 ו-5077 (בין ההתנחלויות ברכה ואיתמר). מחסום זה היה אחד מארבעת מחסומים הקבועים שסגרו על שכם (מחסומי בית פוריכ ועוורתא ממזרח ומחסום בית איבא ממערב). זה היה מחסום להולכי רגל בלבד. כמתנדבות מחסום ווטש, צפינו יום יום במהלך שתי משמרות, בוקר וצהרים, באלפי הפלסטינים היוצאים משכם ומחכים שעות בתורים כדי להגיע לכל מקום אחר בגדה, מהעבר השני לשל המחסום ניתן היה להגיע ליעד רק בתחבורה ציבורית.
בתחילת חודש יוני 2009, במסגרת הקלות על תנועת הפלסטינים בגדה נפתח המחסום לתנועת כלי רכב. המעבר היה חופשי, עם נוכחות צבאית במגדל השמירה ומדי פעם נעשות בדיקות של רכבים.לאחר פלישת החמאס והטבח בשמחת תורה ב 7.10.23 המחסום נסגר לתנועת פלסטינים
העיירה חווארה שוכנת בנפת שכם בשטח C; היא ממוקמת כ-8 ק"מ מדרום לשכם, ברום של 525 מטר מעל פני הים. תושבי העיירה (כ-7,000 ב-2017) הם מוסלמים, אך השם 'חווארה' משמר כנראה את השם חורון, אזור שהיה נפה שומרונית בימי עזרא ונחמיה. בסמוך לחווארה נמצאות ההתנחלויות הר ברכה, יצהר, איתמר, וכן המאחז גבעת רונן ומאחזים נוספים. בסמוך לעיירה ממוקמת חורבת אבו איסמאעיל, הלא הוא אברהם אבי ישמעאל (דוח מקאמים בגדה המערבית, עמ' 25-28). בתי ספר בחווארה משמשים כבתי ספר אזוריים לכפרי הסביבה, וכביש 60 המהווה עורק התחבורה העיקרי אל יישובי גב ההר עובר בעיירה. כביש "עוקף חווארה" הנסלל מאז 2021 מיועד להחליף את התוואי הנוכחי שעובר בלב העיירה. מסלול הכביש מתחיל בצומת תפוח (כביש חוצה שומרון) ועובר מזרחית לעיירה. הוא מיועד לשרת את היישובים יצהר והר ברכה שמצפון לעיירה ואת יישובי צפון השומרון.
מאז האינתיפאדה הראשונה יש חיכוכים קשים בין המתנחלים באזור ותושבי העיירה והכפרים הסמוכים. המתנחלים עוקרים עצי זית, משתלטים על אדמות מדינה ואדמות פרטיות של פלסטינים ויוזמים התקפות אלימות ופעולות "תג מחיר" בכפרים ובעיירה. במקרים רבים מיידים תושבים אבנים לעבר רכבי יהודים או כוחות צה"ל, והיו כמה ניסיונות ירי ואף ניסיון לינץ' במתנחלים החולפים ברכביהם בעיירה.
ב-26 בפברואר 2023 תקפו כ-400 מתנחלים את תושבי העיירה במשך 5 שעות והעלו באש רכוש, כגון בתים ומכוניות. הפרעות התרחשו בתגובה לפיגוע ירי שהתרחש באותו יום בעיירה, שבו רצח מחבל פלסטיני שני יהודים תושבי הר ברכה. עשרות מתושבי העיירה נמלטו מבתיהם כדי להינצל מהאש. פלסטיני אחד נורה למוות ועשרות נפצעו, בעיקר משאיפת עשן. גדוד מילואים וצוותי מג"ב שהיו מוצבים בעיירה לא מנעו את ההצתות וחילצו משפחות פלסטיניות מבתיהן רק לאחר שהוצתו. 6 מתנחלים נעצרו ושוחררו כעבור יום. השר האוצר סמוטריץ' הצהיר כי "מדינת ישראל צריכה למחוק את חווארה". מנגד – ארגוני שמאל ומרכז ארגנו הפגנות סולידריות ופעולות תמיכה בתושבי חווארה.
חווארה המשיכה להיות בכותרות בכל החודשים שאחרי: פוגרומים של המתנחלים, פיגועים של פלסטינים וחוזר חלילה, נוכחות מסיבית של הצבא בעיירה, ועוצר דה פקטו של המסחר והחיים במרכז העיר. ב-5.10.23 התרחש פיגוע ירי ללא נפגעים בצומת עינאבוס הסמוך לחווארה, ובעקבותיו הקים ח"כ צבי סוכות במרכז חווארה עוד באותו ערב סוכה, ומאות מתנחלים מגובים בצבא רב חסמו את הכביש הראשי וקיימו בלב העיירה תפילות כל הלילה ולמחרת. בשבת 7.10.23 החלה מלחמת "חרבות ברזל" בהתקפה של חמאס על יישובי עוטף עזה מול נוכחות דלה של צה"ל. ביקורת רבה ניתכה על הוצאת כוחות צבא מאזור עוטף עזה והצבתם בגדה, ובאזור חווארה והשומרון בפרט, כמגן למתנחלים המשתלטים ומתפרעים.
ב-12.11.23 נפתח קטע ראשון של כביש עוקף חווארה המיועד לתנועת ישראלים בלבד. כך יכולים המתנחלים לעקוף הכביש החוצה את מרכז חווארה, שהוא העורק המרכזי לתנועה מאזור שכם לרמאללה ולדרום הגדה. לצורך הקמת הכביש הפקיע המינהל האזרחי 406 דונם של אדמות פרטיות של פלסטינים מהכפרים הסמוכים. המתנחלים כרגע אינם מסתפקים בכך, ודורשים לנסוע גם דרך חווארה עצמה כדי להפגין נוכחות ושליטה.
(עדכון נובמבר 2023)
Shoshi AnbarMay-18-2025חווארה: הבתים הישנים בשטח סי
-
מחסום זעתרה (צומת תפוח)
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום פנימי בלב הגדה, בצומת כביש 60 וכביש 505 (חוצה שומרון), ממזרח להתנחלות תפוח.
מחסום זה הוא "הגבול" שסימן צה"ל בין צפון הגדה לדרומה, בהתאם למדיניות הבידול בין שני חלקי הגדה שהונהגה מאז דצמבר 2005. במחסום עוברים כלי רכב והולכי רגל המחליפים רכב בצומת.במחסום זעתרה מסלולים נפרדים לישראלים ולפלסטינים. במסלול לישראלים אין בודקים ומסלול לפלסטינים בודקים. התור מתארך ומתקצר חליפות. המחסום, הפתוח 24 שעות ביממה, מאויש חלקית על-ידי הצבא. בדיקת העוברים במחסום נעשית באופן אקראי.
Ronit Dahan-RamatiJun-9-2026זעתרה (צומת תפוח). דגל המקדש מעל תחנה
-