חזרה לדף חיפוש דוחות

חברון

מקום או מחסום: חברון ירושלים
צופות ומדווחות: חגית,מיכל גרינברג,יהודה שאול,מור
25/03/2007
| בוקר

חברון, יום א’ 25.3.07, בוקר צופה ומדווחת – חגית ב’0930 – 1400 לא לדאוג, לא יצאתי לבד, הצטרפתי למיכל גרינברג כתבת ” הארץ ” בדרום שיצאה לסקר את ביקורם של חברי הכנסת – דוב חנין ואבו וילן בחברון. ליווה אותם יהודה שאול “משוברים שתיקה “. בשעה שהם היו שם הייתה גם הפגנה של שלום עכשיו. ( היה נעים לפגוש את מור ממחסום ווטש מירושלים ) מחסום סנסנה – בשעה שאנחנו עוברות לחברון – כמה סוחרים עוברים ללא בעיה . בשעה שאנחנו חוזרות – כ20 פועלים פלסטינים מחכים למוניות מהצד הפלסטיני של המחסום כדי לחזור הבתה ואין כמעט מוניות . צריך לדאוג לכך שליותר מוניות פלסטיניות יהיה היתר להגיע עד לשם. כביש 60 כל החסימות במקומן – ואין כמעט רכבים לא צבאיים ולא אחרים . במקום אחד קצת אחרי מחסום סנסנה אנחנו רואים התחלת עבודות של הורדת הגדר המגינה על הכביש – הפועלים אומרים שהם מתחילים בהסרת הגדר. אנחנו די שמחות מהבשורה – אבל היא התגלתה כעבודה פרטיזנית של הפלסטינים – מח”ט חברון – יהודה פוקס שפגשנו אחר כך בחברון טוען שעד יוני הם יורידו – אבל עוד לא החלו בעבודות – ובאמת בדרכנו חזרה – אין רואים סימנים לכך שהיא הורדה. לעומת זה את הבית הקבוע (לא הקראוון ) במאחז הלא חוקי באשתמוע – מול התנחלות שמעה ממשיכים לבנות במרץ רב !!!! דורה אל פאוור – מעבר חופשי – בשיטה של חציית כביש 60 – צומת הכבשים – מעבר חופשי בשיטת הגב אל גב של הולכי רגל. חברון לאלה מבניכן שמכירות את העיר הנה התיאור המדויק להיכן שנמצא הבית – כשיוצאים מהשער הצהוב של קריית ארבע ופונים שמאלה מגיעים אל בניין החנויות. הבניין שהמתנחלים תפסו הוא מעל בניין החנויות – כדי להגיע אליו יש לטפס במדרגות ואילו המתנחלים נוסעים אליו מפניה ימינה לפני בניין החנויות – הפלסטינים מגיעים אליו מלמעלה הבניין נמצא בבניה – המתנחלים פלשו בלילה והם קוראים לו בית השלום (תחי האירוניה ) – ליד הבניין ישנו מסגד שנראה חדש – המסגד בנוי כבר שבע שנים – אבל רק לפני שנה קיבלו היתר להתפלל בו. מול המסגד הקימו המשפחות הפלסטיניות שפלשו אל הבית שלהם אוהל מחאה לבן – והנשים של המשפחה נמצאות שם כל הזמן – הנשים והילדים . המדובר במשפחה עם בעל אחד וארבע נשים – ויש להם ביחד 14 ילדים. ליד הבניין ישנו בית קברות מוסלמי לא קטן – ובסוף השכונה שמעל ציר המתפללים מתגורר מוחמד עלי ג’אבר שהוא בן לאחת המשפחות החזקות בשכונה – ולכן יש סיכוי שלא ייווצר רצף טריטוריאלי בין הבניין שהמתנחלים פלשו אליו לבין מערת המכפלה ושכונת אברהם אבינו. אבל הבניין שפלשו אליו המתנחלים מתסיס מאוד את השטח – בית יהודי יחיד בתוך שכונה פלסטינית …. אלוהים ישמור מהטרוף. בינתיים לא חיות שם משפחות של מתנחלים – הם עושים שם סדר ומכשירים אותו לדיור – כל יום מובאות לשם כיתות של החדר של הישוב היהודי של חברון – ואפשר לראות הרבה מאוד ילדים קטנים ואלימים שמסתובבים – כשאנחנו שם – הם מסתכלים על מפגיני שלום עכשיו ומתחילים לצעוק – ואני שומעת במו אוזני את נועם ארנון אומר להם ” הפסיקו לצעוק אנחנו בני תרבות ” ….. אני הולכת לחפש את הגנרטורים – שעל פי הדוח מיום חמישי האחרון של מירה ועופרה – אני מבינה שהוא שם – ואין זכר לגנרטור – שאלתי כמה מתנחלים – והם לא עונים לי , בשבילם – אני שקופה – אחד מהחיילים מספר שהגנרטור הוכנס פנימה והוא מכחיש שהוא של הצבא. מח”ט יהודה – יהוד פוקס מגיע אל הבית – בגלל ביקורם של חברי הכנסת – ואני שואלת אותו גם על הגנרטור – וגם על הגדר שמגינה על כבישי האפרטהיד – הוא מכחיש שהגנרטור שהיה שם הוא של הצבא – ואת הגדר יפרקו עד יוני – בו זמנית – הוא מסתחבק עם חיים – הצלם הקבוע של הישוב היהודי בחברון- וכשאני מעירה לו על הסימביוזה — הוא אומר – שנים אני מגן עליהם – אז נהינו חברים….. אני מקשה ושואלת מתי יפנו את המתנחלים מהבסיס שברחוב השוהדא – והוא מתחמק. בינתיים נוצרת במקום התקהלות של כל העיתונאים הפלסטינים מחברון , אנשי הכוח הבינלאומי, משטרה כחולה שלנו , חיילי משמר הגבול ועוד… וגם סתם פלסטינים – כולם רוצים לדבר עם חברי הכנסת . הצלחתי להגיע אל הנשים שמספרות את סיפוריהן בדמעות בעיניים – בניהן מונאר אל ג’אבר – אישה בסביבות גיל 70 שמדברת מצוין אנגלית . אני לוקחת אותה ואת האישה הצעירה יותר להיפגש עם דוב חנין ועם אבו וילן – הם לקחו ממנה את מספרי הטלפון שלה ונתנו לה את המספרים של העוזרים הפרלמנטריים שלהם – לקשר ישיר. אחר כך אבו וילן נואם בפני מפגיני שלום עכשיו ותובע מעמיר פרץ פעולה מיידית לפינוים. כל אותו זמן – אני עם הנשים הפלסטיניות – בקומה שלישית של הבית נמצא כל הזמן כוח של חיילים – הם יוצאים למרפסת יחד עם שלושה מתנחלים ומתחילים לעשות תנועות מגונות אל עבר הנשים ואלי – אני רצה אל מח”ט חברון ואומרת לו – מה זה צריך להיות ? למה המתנחלים עולים לקומה השלישית אל החיילים? למה הפלסטינים צריכים לראות שהמתנחלים והצבא זה בדיוק אותו דבר? – הוא אומר לי שאני צודקת – וקורא למפקד שלהם ומבקש ממנו להימנע מכך. בינתיים למטה – כוח של משמר הגבול – שמונה חיילים מציבים את עצמם כחומה חיה בין הנשים הפלסטיניות והילדים . לבין הבניין של המתנחלים. המרחק בין חיילי משמר הגבול לנשים ולילדים הוא לא יותר מעשרים ס”מ תארו לעצמכם – רובים כל כך קרובים לפנים של ילדים קטנים – יחד עם הפלסטינים נמצאים שני פעילי שלום . אני ניגשת אל מפקד משמר הגבול במקום ומנסה לבקש ממנו לא לעמוד כל קרוב אל הילדים והנשים – להפתעתי הוא מסכים ולוקח את החיילים לעמוד מצידו השני של קיר הבטון שנמצא במקום. על המצבות של בית הקברות ועל יד המסגד יש נוכחות גדולה כל הזמן של חבר’ה פלסטינים . עלי זמיר – מפקד משטרת חברון – אומר שלום ….. ומתחיל בדיבורים שלמה אני כל כך נגד – אם המתנחלים קנו את הבית באופן חוקי????… ואני כרגיל …. יהודים מהסוג הזה לא צריכים לחיות בחברון – והוא טוב נגררנו לויכוח פוליטי – אבל אולי בין השורות אפשר לדאוג מהסימביוזה הנוראית …. ולמה המתנחלים מצליחים כל פעם מחדש לקבוע עובדות בשטח מבלי ששלטון החוק יופעל. אחד מהדברים היותר מסוכנים שיכולים לקרות שם הוא ההסתובבות של המתנחלים על הכביש הזה ברגל – קודם הילכו שם רק פלסטינים והמתנחלים נסעו – המגע בין חבורות הצעירים הללו יכולות להוביל למרחץ דמים – לא רק להתנכלויות. צריך לעבור שם בגל המשמרות השארתי את מספרי הטלפון שלי לנשים הפלסטיניות והבטחתי לראות אותן מחר, תאריך המשמרת הקבוע שלי……חברון תמיד מדכאת – אבל עכשיו אפילו עוד יותר סוף. וזאת לא שגרת כיבוש – זאת גזילת כבוד … חד משמעי!!!!!

  • חברון

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • לפי הסכמי וואי פלנטיישן (1997) העיר חברון חולקה לשני אזורים: אזור H1 בשליטת הרשות הפלסטינית, אזור H2 בשליטת מדינת ישראל.
      בשטח H2, מתגוררים 60,000 פלסטינים, וכ-800 יהודים (בשכונות אברהם אבינו ותל רומיידה, בגבעת האבות ובשוק הסיטונאי). ל 60,000 הפלסטינים הגרים בו אסור להכנס עם מכוניות לקרבת מגוריהם.
      בין שני האזורים הוצבו מחסומים קבועים, מאוישים בחליילים כל שעות היממה. המחסומים מונעים מן הפלסטינים את המעבר בין שני אזורי העיר ביניהם ומנתבים את מעברם של בעלי האישורים, כמו מורים ותלמידים. מלבדם קיימות עוד עשרות חסימות המפרידות בין האזורים H1 ל-H2.

      בתוך שכונת תל רומיידה הפלסטינית בחברון יש ארבעה  מוקדים של היישוב היהודי בחברון
      - בית קברות חלקת  חבד.
      - בית הקברות המוסלמי 
      - גן האריכאולוגי.
      ביתו של ע' קרוב לגן הארכאולוגי קרוב לבית בניין שבנו למתנחלים ועמדה צבאית מאויישת. בחצר כרם זיתים עתיק בן מאות שנים, שלו ושל שכניו. עצי הזית האלה בני אלפי שנים ויקרים מאד ללבם. קרבת המתנחלים יוצרת מצב מאד נפיץ של התנכלויות תכופות כלפי הפלסטינים.
       כל שנה ביחוד בתקופת המסיק הצבא צריך לאבטח את המוסקים ולהגן עליהם בגלל התעמרויות המתנחלים. 
      במדרון, מעין שנחשב קדוש ומהווה מוקד עליה לרגל של רבים מהמתנחלים.
      - שכונת המגורים של הפלסטינים.
      בתוך השכונה הוקם גם בסיס צבאי .
      ליד כל מאחז מתנחלים יש עמדת שמירה צבאית 
      ושני מחסומים: אחד ליד חלקת חב״ד והשני ליד הגן האריכאולוגי .
      התושבים הפלסטינים באזור זה יכולים ללכת רק ברגל, והכניסה לתוך השכונה היא על פי רשימות שיש לחיילים במחסום.
      אין כניסה למכוניות פלסטיניות.

      בתוך השכונה הוקם פילבוקס וכל המעברים לשכונה ולשאר חלקי חברון חסומים בבטונדות.

      המחסומים הנצפים במהלך המשמרות:

      1.מחסום בית המריבה - מאויש עם פילבוקס
      2. מחסומי שכונת קפישה - (הצד הצפוני של ציר ציון) מאויש עם פילבוקס 
      3.מחסום שני בשכונת קפישה
      4. מחסום עיקול 160 (הצד הדרומי של ציר ציון) - מאויש עם פילבוקס
      5. גבעת החרסינה
      6. מחסום בפתח שכונת אברהם אבינו - עמדת שמירה
      7. מחסום בית מרקחת - בדיקה בתוך קרוואן עם מגנומטר
      8. מחסום תרפ"ט - בדיקה בתוך קרוואן עם מגנומטר
      9. מחסום תל רומיידה - (למעלה) - עמדת שמירה
      10. מחסום בית הדסה - (עמדת שמירה)
      11. מחסום בית קברות חבד
      12. מחסום גן ארכאולוגי
      13. מחסום ז'ילבר
      14. מחסום בית רחל ולאה
      15. מחסום שכונת אברהם אבינו
      16. מחסום בית הדסה
      17. מחסום השוק הסיטונאי
      18. מחסום ציר המתפללים
      19. מחסום עאבד
      20. מחסום כניסה למערת המכפלה- מגרש החנייה,
      21. מחסום מול בית ספר אל פחאייה,
      22. מחסום בכניסה למערת המכפלה מכיוון ציר המתפללים
      23 עוד שלושה מחסומים מכיוון הקסבה למערת המכפלה.

      יש חסימות רבות נוספות שלא צוינו כאן.
      המציאות מראה שבכל רגע נתון חיילים יכולים לעכב ולעצור כל פלסטיני: גבר, אשה או ילד. ​

      חברון - בקשת פיצויים בגין הפקעת אדמה
      Muhammad D.
      May-13-2026
      חברון - בקשת פיצויים בגין הפקעת אדמה
  • ירושלים

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • ירושלים אינה רק הר הבית והעיר העתיקה, שהם לב ליבו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בתום מלחמת ששת הימים, עם סיפוח מוניציפלי של רוב השטח שנכבש, שטחה זינק מ-6.8 קמ"ר ל-70 קמ"ר! ונכללו בה 28 כפרים סמוכים, שהיו קשורים בטבורם לאל- קודס במשך שנים רבות. תושבי הכפרים סיפקו סחורה חקלאית לשווקי העיר, נשענו על מוסדות השלטון והמשפט המרוכזים בה, למדו בה והגיעו אליה לטיפולים רפואיים, לקניות, לתפילות, ולחגים הדתיים.
      עשרות שנים מאוחר יותר, התברר שישראל נגסה יותר משהיא יכולה לבלוע. הכפרים גדלו והתרחבו, הפכו לשכונות מרובות תושבים והיטו את המאזן הדמוגרפי של העיר.כ-100,000 פלסטינים עוברים מדי יום במחסומי ירושלים 
      קראו על המצב בעיר מאז הקמתו של ארגון מחסוםווטש ועד היום בדף המידע שלנו ירושלים | העיר האסורה​.

      משמרות התצפית של מחסוםווטש מסיירות בשלוש גזרות מרכזיות של "עוטף ירושלים": מחסומי צפון ירושלים (כולל קלנדיה), מחסומי מרכז ירושלים (כולל מחנה פליטים שועאפט ומחסום הזיתים) ומחסומי דרום ירושלים (כולל בית לחם ומזרח גוש עציון). בעיר המזרחית עצמה אנו מסיירות בכמה אזורי מתיחות ובהם סילואן ושיח' ג'ראח ובמשך חודש הרמדאן גם בעיר העתיקה ובשעריה.
      מאז מלחמת 7.10.24, אין כניסת פועלים פלסטינים לירושלים, העלייה להר הבית מוגבלת גם לתושבי העיר עצמה, והעיר העתיקה ריקה ממסחר ואדם. 
      מעודכן לינואר 2024


      תמונה ללא תיאור

לתרומה