מרכז הגדה: מאחזים חדשים ודרכים חסומות
נכנסנו הפעם דרך מחסום אייל. הכביש עוקף את קלקיליה ומתחבר לכביש 55, קצת אחרי מחסום אליהו. הישוב הראשון הוא נבי אליאס. בעבר היתה כל התנועה עוברת דרך הכפר, אך לפני כמה שנים סללו כביש עוקף וממנו לנבי אליאס שתי כניסות – ממזרח וממערב. מאז 7 באוקטובר הכניסה המזרחית סגורה. הופתענו לגלות הפעם גם את הכניסה המערבית – השער הראשי של נבי אליאס, שהוא השער היחיד הפתוח בדרך כלל באופן קבוע – סגורה בשני שערים אדומים. עצרנו וירדנו לראות מה קורה.
נאמר לנו שהשער סגור מאז יום שבת, לקראת ביקור של נתניהו בקרני שומרון שהיה ביום ראשון (אנחנו ביקרנו ביום חמישי בצהרים). ומדוע הוא עדיין סגור? הטענה היא שילדים/נערים מעזון השליכו אבנים (יש הטוענים שלעבר השיירה של ראה”מ) ועקב כך לא פתחו את השערים גם זמן רב לאחר שהביקור הסתיים. הטענה נראית מפוקפקת כי עזון (שסגורה מאז 7.10.23 ותושביה היו נוסעים דרך נבי אליאס) הוקפה זה מכבר בגדרות מתכת גבוהות שנועדו למנוע השלכת אבנים על הכביש. ובכל מקרה למה לסגור את נבי אליאס שהוא כפר שקט וללא בעיות בד”כ?
כך או כך התוצאה היא שכלי הרכב מגיעים לשער (כולל יהודים שבאים לאכול, לקנות, לתקן רכבים וכו’), מופתעים למצוא אותו סגור ונאלצים לחזור על עקבותיהם. משאיות ורכבים עם סחורות פורקים את המטען בשיטת “גב אל גב”. במקום נמצאים בחורים צעירים שעוזרים לכוון את התנועה ולהעביר את הסחורות.
המשכנו בכביש 55 לכיוון פונדוק, שם גם כן מתקדמות עבודות סלילה של כביש עוקף כלשהו. עצרנו שם כדי לפגוש מישהו מכפר סרה שהיה צריך לחתום על מסמכים מקוריים לצורך קבלת העתק התיק הרפואי שלו מבית חולים בארץ. שמחנו לשמוע ממנו שלמרות מניעה בטחונית שהטילו עליו מסיבות לא ברורות, נתנו לו היתר ליום אחד כדי להגיע לדיון בפני ועדה של ביטוח לאומי, ואפילו הדיון היה מוצלח. המשכנו בדרכנו וראינו שמחסום סרה פתוח, ואין בו חיילים. כך היה גם בדרכנו חזרה.
נסענו לבדוק מה קורה במחסומי עוורתא ובית פוריכ, וגם שם לא היו חיילים במחסומים, והתנועה משכם ואליה זרמה. בבית פוריכ עצרנו בתחנת דלק ושאלנו אנשים שם מה קורה אצלם. הם מייד הזמינו אותנו לשבת איתם, כיבדו בקפה ושתיה קרה והתקשרו למועצת הכפר. אחד מעובדי המועצה הצטרף לפגישה. הוא סיפר לנו שמתנחלים מאיתמר, בליווי חיילים, גירשו את כל תושבי עיזבת טאנא, שחיו במערות עם הצאן שלהם, והתיישבו במקומם.
לאחר מכן לקח אותנו למקום אחר בפאתי הכפר שם הראה לנו מאחז שהוקם בתקופה האחרונה בצד הצפון־מערבי של בית פוריכ. המאחז, שבו כמה קרוואנים, התמקם ממש בסמוך לשדות ולכרמי הזיתים של תושבי הכפר, ולא רחוק מהבתים האחרונים בשולי הכפר. לדברי התושבים, המתנחלים מתגרים בהם כל הזמן ומפריעים להם בעבודתם.
רוב תושבי בית פוריכ עבדו לפני המלחמה בענף הבנייה בישראל. כיום, כשאין להם אפשרות לעבוד שם, הם נאלצים לעבד את אדמותיהם. פרנסתם מבוססת על גידול ירקות ועל מסיק הזיתים, אך לדבריהם המתנחלים תוקפים אותם שוב ושוב.
עוד סיפרו לנו שמחסום בית פוריכ נסגר בשעה 23:00 ונפתח רק בשעה 5:00 בבוקר. המשמעות היא שאם אדם חולה או אישה כורעת ללדת לאחר השעה 23:00, נוצרת בעיה קשה. במקרים כאלה מעבירים את החולים כפי שמעבירים סחורות – בשיטת “גב אל גב” מאמבולנס לאמבולנס, כדי להגיע לביה”ח בשכם.
נפרדנו מהם ונסענו חזרה לכיוון בורין ומאדמא. בדרך ליד הכניסה לאיתמר ראינו שלט חדש הקורא להירשם לגרעיני התיישבות בצפון השומרון. על השלט מתנוסס בין היתר שמם של משרד ההתיישבות של סטרוק והמועצה האזורית שומרון. כבר לא מסתפקים ביישוב מחדש של שאנור, התנחלות שפונתה במסגרת תכנית ההתנתקות. השלט מדבר על “תכנית ההתחברות” במסגרתה במקום 4 התנחלויות בצפון השומרון שפונו בהתנתקות, מתכננים להקים 18 התנחלויות חדשות… שלט דומה ראינו אח”כ גם ליד חוות גלעד ובעוד מקום אחד לפחות.
חברתנו דוחא לא היתה בביתה בבורין, אך החלטנו להיכנס ולראות מה קורה עם המאחז שהוקם לאחרונה בפאתי מאדמא. האיש שאיתו דיברנו בפעם הקודמת לא היה בבית, אך כשעצרנו ליד הבית שבכניסה לכפר כדי להשקיף על המאחז, יצאו הנשים והילדים למרפסת. תחילה בחשש, אך כשהבינו מי אנחנו ושהיינו כאן לא מזמן, מייד הזמינו אותנו להיכנס. סירבנו כי היה כבר מאוחר, אך הבטחנו לבוא בפעם הבאה. הן סיפרו שכעת הוסיפו המתנחלים ארבעה קרוואנים לשני הקרוואנים שהוצבו לפני כחודש על אדמות הכפר. הם נכנסים לכפר ומפריעים לתושבים. אם המשפחה סיפרה לנו שהמתנחלים מיידים אבנים לעיתים קרובות. לדבריה, בנה בן החמש שיחק באופניים ליד הבית, והם ניסו לדרוס אותו בטרקטורון. מאז הילד מפחד לצאת לשחק ליד הבית והם נועלים את הבית כל הזמן.
עוד סיפרו לנו כי חמישה רועי צאן מהכפר נורו ונפצעו. לדבריהן המתנחלים לוקחים מים מהמעיין השייך לכפר, שממנו התושבים עצמם שואבים מים. התושבים חוששים שהמתנחלים ירעילו את מי המעיין. גם חשמל לוקחים המתנחלים מהכפר באופן לא חוקי.
תיאור מיקום
א-נבי אליאס
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
א-נבי אליאס נבי אליאס הוא כפר פלסטיני בגדה, ממזרח לקלקיליה על כביש 55, צפון-מזרחית להתנחלות אלפי מנשה ומערבית להתנחלות קרני שומרון ולעיר הפלסטינית שכם. נכון לשנת 2016 חיו בכפר 1,458 תושבים.
ליד הכפר נמצא המקאם (מבנה לזכר קדוש) נבי אליאס - הנביא אלישע. עד שנת 2021 חצה כביש 55 את הכפר. בשנה זאת נסלל כביש עוקף על כרמי זיתים שהופקעו מאנשי הכפר. יצא שהחקלאים נותרו עם חלקות זיתים קטנות שאין אליהן גישה ולא ניתן לטפל בהן. התושבים הפגינו נגד הכביש במשך מספר שבועות, בתמיכה של פעילים מארגוני השלום, אבל דבר לא עזר והכביש הוא עכשיו עובדה קיימת.
הרחוב הראשי של הכפר היה מרכז קניות לכל תושבי האזור כולל למתנחלים, ואפילו משגיח כשרות ראינו פעם באטליז הסמוך לדוכן הפלאפל.. הכביש העוקף לטענת הסוחרים פגע בתנועת הקונים ובפרנסתם ואילו אחרים טוענים שעכשיו דווקא יש יותר קונים כי החניה קלה יותר.
התנחלויות אלפי מנשה וצופים נוגסות באדמות הכפר מצפון ומדרום ומתקרבות אליו יותר ויותר. הגדילו לעשות תושבי אלפי מנשה, ששולחים את עודפי מי השפכים שלהם מבריכות החימצון לעבר אדמות נבי אליאס, שמגיעים גם אל הבתים.
תושבי הכפר ידועים בהיותם שוחרי שלום. במשך שנים לא נצפתה כל פעילות עוינת כלפי העוברים והשבים. נהפוך הוא, תמיד התקבלנו בסבר פנים יפות, והיינו עוצרות שם לאכול פלאפל טעים וזול.
-
מאדמא
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
כפר מדמה, מאדמא
כפר פלסטיני בנפת שכם ממוקם כ-5 ק"מ מדרום לעיר שכם. נמצאת בגובה 517 מ' מעל לפני הים. מדמה נוסדה לפי 400 שנה ותושביה מוצאם מחצי האי ערב. האוכלוסיה מנתה 1728 תושבים (במפקד 2007). 62% משטח הכפר מסווג כאזור B ו-38% כשטחC .
במהלך השנים נגזלו מהכפר מאות דונמים של אדמות, השייכות לו למטרות בניית התנחלויות, בסיסים צבאיים ובניית כבישים: 139 דונם הוחרמו לצורך הקמתה של ההתנחלות יצהר מדרום לכפר, וכן הוחרמו שטחים לצורך בניית כביש 60. הכביש ואזור הביטחון שלו (75 מ' מכל צד) מנתק בגדרות תיל את האדמות החקלאיות שמצפון לכפר וחקלאי מדמה מנועים מעיבודן.
ההתנחלות יצהר, הפכה להיות איום יומיומי על הכפרים. המתנחלים נטעו עצים בשטחים המגודרים, גונבים יבולים, שורפים, עוקרים ומשחיתים עצים פלסטיניים, וגורמים נזקים למקומות קדושים ולרכוש. הם גם תוקפים את בעלי האדמות כדי להפחידם ולמנוע מהם לחזור לאדמותיהם.
מידע נוסף: http://vprofile.arij.org/nablus/pdfs/vprofile/Madama_vp_en.pdf
-
מחסום בית פוריכּ
צפה בכל הדיווחים למקום זה-
מחסום בית פוריכּ
אחד משלושה המחסומים שסגרו על העיר שכם - בית פוריכ ממזרח, חווארה מדרום, בית איבא ממערב.
המחסום ממוקם בצומת הכבישים 557 (כביש אפרטהייד האסור בנסיעה לפלסטינים), המוביל להתנחלויות איתמר ואלון מורה ולכביש 5487.
המחסום הוקם ב-2001 להולכי רגל ולרכבים; שעות הפתיחה היו קצרות והמעבר היה אטי ובעייתי מאוד. לכאורה המחסום נועד לפקח על התנועה של תושבי בית פוריכּ ובית דג'ן, בהיותו הפתח היחידי אל מחוץ לכפריהם.
מאז מאי 2009 המחסום פועל 24 שעות ביממה, הנוכחות הצבאית מצומצמת, רכבים יכולים לעבור בו ללא בדיקות, למעט בדיקות אקראיות. (עודכן באפריל 2010)
-





