חזרה לדף חיפוש דוחות

אחה”צ

מקום או מחסום: חברון ירושלים
צופות ומדווחות: רבקה ש.,רונית ס.,יעל י.
22/08/2004
| אחה"צ

ואדי נאר,יום ראשון 22.8.04, אחה”צ צופות: רבקה ש., רונית ס., יעל י. (מדווחת) נסענו ישר לואדי נאר דרך קדר. המחסום היה ריק. מכוניות עברו כמעט ללא בדיקה והולכי רגל לא נעצרו כלל. התקבלנו בצנינות שהלכה והתפוגגה קצת במשך הזמן. מסתבר שהחיילים שהיו שם מן הבוקר לא הוחלפו בזמן והם היו מותשים והרגישו זנוחים. היה שם גם ג’יפ שלהם תקוע כך שהיו הרבה חיילים במקום אבל לא היה מתח בהתנהגותם. במיכל הגדול לא היו מים כלל ובעוקב היו מים חמים. היו שם גם 4 משאיות-ענק, האחת עם מנוף אימתני שהעמידו מבנה בטון חדש בין העמדה לפיל בוקס. אין ספק שההכנות במקום מכוונות לשהייה ממושכת עד אינסופית.היו שם שני מעוכבים בלבד. האחד נער שלא היו לא תעודות וגר לדבריו בסביבה, ומדי פעם הוא ביקש בהוראת החייל טלפון מנוסעי המכוניות שעברו כדי לטלפן שמישהו יביא לו את התעודה, ללא הצלחה. הבחור השני היה מקרה רציני יותר – מסתבר שעוכב בבוקר! על פי הוראת השב”כ. הוא ישב במשך כל השעות בשמש ליד העמדה.היה שם חבר שלו שסיפר לנו שהאיש פעיל בקייטנות שמארגנת קואליציית השלום (אמנת ז’נבה) ברחבי הגדה ומשמש כמתאם. בשבת הם עברו (8 אנשים) במחסום קלנדייה והמשיכו לחברון, העצור דרך ואדי נאר והחבר שיש לו רשיון עם מכוניתו דרך ירושלים. ביום ראשון בבוקר הם חזרו ואז בבדיקת תעודה נעצר האיש. הותרה לו שיחת טלפון אחת והוא טלפן לחברו שהגיע מאוחר יותר לואדי נאר. החבר ניסה כל הזמן לפנות לעזרה לגורמים שונים, כולל המרכז בתל אביב, אך ללא כל תוצאות. כשהצלחתי לשאול את מפקד המחסום על הסיפור הוא ענה לי שגם הוא אינו יודע מה הסיבה שהאיש עצור, אבל לאחר שהעביר את מספרו ושמו הוא קיבל הוראה מפורשת מן השב”כ להחזיקו. לדבריו גם הוא מנסה כל הזמן לשאול מתי יבואו לקחת אותו אבל ללא הצלחה. (הוא טלפן לאבי ביטון שהיה עסוק בישיבה). כששאלתי מדוע הוא כל הזמן בשמש ענה לי החייל: “איפה יש כאן צל?” ניסינו גם אנחנו לטלפן ואף אחד לא ענה, חוץ מן המרכז ההומניטרי בבית אל (שם יש תמיד מישהו שעונה לטלפןן).שעתיים אחרי שהגענו הגיעו מכוניות של הצבא לחלץ את הג’יפ התקוע ולהחליף את המשמרת והסגנון השתנה לגמרי. ראשית היתה הפסקה ארוכה כשכולם התגודדו מסביב למכוניות שנקשרו אחת לשנייה, כשהגיעו סוף סוף החיילים לבדוק הם עצרו כמעט כל מכוניות, אבל לרובן הניחו לנסוע לאחר בדיקת תעודות. הם גם לקחו תעודות לבדיקה והעמידו טרנזיטים בצד, אבל גם אלה שוחררו אחרי זמן לא ארוך. הם אזקו את ידי העצור והושיבו אותו בסככת העמדה (על כסא!) לדברי החבר הוא סולק משם על ידי החיילים בין 9 ל- 10 בערך ועד אז היה העצור במקום.הבוקר הודיעו לי מן המוקד ההומניטרי (לאחר נדנודים) שהוא עצור במחנה עופר.

  • חברון

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • לפי הסכמי וואי פלנטיישן (1997) העיר חברון חולקה לשני אזורים: אזור H1 בשליטת הרשות הפלסטינית, אזור H2 בשליטת מדינת ישראל.
      בשטח H2, מתגוררים 60,000 פלסטינים, וכ-800 יהודים (בשכונות אברהם אבינו ותל רומיידה, בגבעת האבות ובשוק הסיטונאי). ל 60,000 הפלסטינים הגרים בו אסור להכנס עם מכוניות לקרבת מגוריהם.
      בין שני האזורים הוצבו מחסומים קבועים, מאוישים בחליילים כל שעות היממה. המחסומים מונעים מן הפלסטינים את המעבר בין שני אזורי העיר ביניהם ומנתבים את מעברם של בעלי האישורים, כמו מורים ותלמידים. מלבדם קיימות עוד עשרות חסימות המפרידות בין האזורים H1 ל-H2.

      בתוך שכונת תל רומיידה הפלסטינית בחברון יש ארבעה  מוקדים של היישוב היהודי בחברון
      - בית קברות חלקת  חבד.
      - בית הקברות המוסלמי 
      - גן האריכאולוגי.
      ביתו של ע' קרוב לגן הארכאולוגי קרוב לבית בניין שבנו למתנחלים ועמדה צבאית מאויישת. בחצר כרם זיתים עתיק בן מאות שנים, שלו ושל שכניו. עצי הזית האלה בני אלפי שנים ויקרים מאד ללבם. קרבת המתנחלים יוצרת מצב מאד נפיץ של התנכלויות תכופות כלפי הפלסטינים.
       כל שנה ביחוד בתקופת המסיק הצבא צריך לאבטח את המוסקים ולהגן עליהם בגלל התעמרויות המתנחלים. 
      במדרון, מעין שנחשב קדוש ומהווה מוקד עליה לרגל של רבים מהמתנחלים.
      - שכונת המגורים של הפלסטינים.
      בתוך השכונה הוקם גם בסיס צבאי .
      ליד כל מאחז מתנחלים יש עמדת שמירה צבאית 
      ושני מחסומים: אחד ליד חלקת חב״ד והשני ליד הגן האריכאולוגי .
      התושבים הפלסטינים באזור זה יכולים ללכת רק ברגל, והכניסה לתוך השכונה היא על פי רשימות שיש לחיילים במחסום.
      אין כניסה למכוניות פלסטיניות.

      בתוך השכונה הוקם פילבוקס וכל המעברים לשכונה ולשאר חלקי חברון חסומים בבטונדות.

      המחסומים הנצפים במהלך המשמרות:

      1.מחסום בית המריבה - מאויש עם פילבוקס
      2. מחסומי שכונת קפישה - (הצד הצפוני של ציר ציון) מאויש עם פילבוקס 
      3.מחסום שני בשכונת קפישה
      4. מחסום עיקול 160 (הצד הדרומי של ציר ציון) - מאויש עם פילבוקס
      5. גבעת החרסינה
      6. מחסום בפתח שכונת אברהם אבינו - עמדת שמירה
      7. מחסום בית מרקחת - בדיקה בתוך קרוואן עם מגנומטר
      8. מחסום תרפ"ט - בדיקה בתוך קרוואן עם מגנומטר
      9. מחסום תל רומיידה - (למעלה) - עמדת שמירה
      10. מחסום בית הדסה - (עמדת שמירה)
      11. מחסום בית קברות חבד
      12. מחסום גן ארכאולוגי
      13. מחסום ז'ילבר
      14. מחסום בית רחל ולאה
      15. מחסום שכונת אברהם אבינו
      16. מחסום בית הדסה
      17. מחסום השוק הסיטונאי
      18. מחסום ציר המתפללים
      19. מחסום עאבד
      20. מחסום כניסה למערת המכפלה- מגרש החנייה,
      21. מחסום מול בית ספר אל פחאייה,
      22. מחסום בכניסה למערת המכפלה מכיוון ציר המתפללים
      23 עוד שלושה מחסומים מכיוון הקסבה למערת המכפלה.

      יש חסימות רבות נוספות שלא צוינו כאן.
      המציאות מראה שבכל רגע נתון חיילים יכולים לעכב ולעצור כל פלסטיני: גבר, אשה או ילד. ​

      חברון - בקשת פיצויים בגין הפקעת אדמה
      Muhammad D.
      May-13-2026
      חברון - בקשת פיצויים בגין הפקעת אדמה
  • ירושלים

    צפה בכל הדיווחים למקום זה
    • ירושלים אינה רק הר הבית והעיר העתיקה, שהם לב ליבו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בתום מלחמת ששת הימים, עם סיפוח מוניציפלי של רוב השטח שנכבש, שטחה זינק מ-6.8 קמ"ר ל-70 קמ"ר! ונכללו בה 28 כפרים סמוכים, שהיו קשורים בטבורם לאל- קודס במשך שנים רבות. תושבי הכפרים סיפקו סחורה חקלאית לשווקי העיר, נשענו על מוסדות השלטון והמשפט המרוכזים בה, למדו בה והגיעו אליה לטיפולים רפואיים, לקניות, לתפילות, ולחגים הדתיים.
      עשרות שנים מאוחר יותר, התברר שישראל נגסה יותר משהיא יכולה לבלוע. הכפרים גדלו והתרחבו, הפכו לשכונות מרובות תושבים והיטו את המאזן הדמוגרפי של העיר.כ-100,000 פלסטינים עוברים מדי יום במחסומי ירושלים 
      קראו על המצב בעיר מאז הקמתו של ארגון מחסוםווטש ועד היום בדף המידע שלנו ירושלים | העיר האסורה​.

      משמרות התצפית של מחסוםווטש מסיירות בשלוש גזרות מרכזיות של "עוטף ירושלים": מחסומי צפון ירושלים (כולל קלנדיה), מחסומי מרכז ירושלים (כולל מחנה פליטים שועאפט ומחסום הזיתים) ומחסומי דרום ירושלים (כולל בית לחם ומזרח גוש עציון). בעיר המזרחית עצמה אנו מסיירות בכמה אזורי מתיחות ובהם סילואן ושיח' ג'ראח ובמשך חודש הרמדאן גם בעיר העתיקה ובשעריה.
      מאז מלחמת 7.10.24, אין כניסת פועלים פלסטינים לירושלים, העלייה להר הבית מוגבלת גם לתושבי העיר עצמה, והעיר העתיקה ריקה ממסחר ואדם. 
      מעודכן לינואר 2024


      תמונה ללא תיאור

לתרומה